Možní konkurenti ČD
 
Podívejte se na grafiku (ZVĚTŠIT)

ODS se chce v případě své účasti v příští vládě zasadit o otevření železničního trhu v krajích. Strana by se mimo jiné snažila donutit sociálnědemokratické hejtmany ke zkrácení desetiletých smluv s Českými drahami. Na páteční tiskové konferenci to uvedl místopředseda ODS a bývalý ministr dopravy Petr Bendl.

Hlavní pákou na kraje mají být peníze. "Jsme připraveni podmínit poskytování státní dotace otevřením trhu v krajích," uvedl Bendl. Na mysli měl přitom loňské memorandum, ve kterém se stát zavazuje přispívat krajům po deset let na železniční dopravu zhruba 2,7 miliardy korun ročně.

Kraje by podle představ ODS měly s drahami uzavřít smluvní dodatky, které by umožnily na lokální tratě vstoupit soukromým dopravcům. Občanští demokraté, budou-li ve vládě, budou trvat také na vstupu konkurence na rychlíkové tratě.

Podle bývalého ministra dopravy přinese vstup soukromých dopravců výhody oběma stranám - cestující se dočkají lepších služeb, stát ušetří prostředky určené na financování veřejné dopravy.

"Je možné, že České dráhy uhájí všechny nebo většinu svých linek. Pokud se tak stane v transparentních a otevřených tendrech, bude to samozřejmě naprosto v pořádku," uvedl Bendl v tiskové zprávě. 

Kraje uzavřely desetileté smlouvy s ČD na provozování regionální dopravy koncem loňského roku. Následně se staly terčem kritiky některých stran a soukromých dopravců, kterým vadí dlouhodobé zablokování trhu.

Jízdenka za pět korun jako protest

Mezi nejhlasitější kritiky hejtmanů patří majitel společnosti Student Agency Radim Jančura, který od soboty bude v krajích provozovat propagační žluté vlaky na vlastní náklady. Konkurenci na železnici podporují vedle ODS i TOP 09, KDU-ČSL a Strana zelených, naopak ČSSD a KSČM jsou víceméně proti.

Podle posledních průzkumů veřejného mínění není vyloučené, že po volbách sestaví vládní koalici s menšími stranami právě ODS, ačkoli skončí až na druhém místě.

Železniční doprava v krajích vyjde letos veřejné rozpočty na osm miliard korun, z toho dodá stát zmíněných 2,7 miliardy korun, zbytek zaplatí krajské úřady.