Češi, kteří se dnes ráno rozhodli využít cestou do práce veřejnou dopravu, nemuseli mít už obavu, že se stanou oběťmi stávky. Tu odboráři, kteří požadují nižší zdanění zaměstnaneckých výhod, několik hodin před jejím plánovaným začátkem zrušili.

Odboráři nyní čekají, zda příslušná norma o DPH projde parlamentem. Pokud se levici a lidovcům nepodaří přehlasovat očekávaná veta Senátu a prezidenta jsou prý odbory schopné okamžitě uskutečnit další stávky. Ty by ale nepříznivě zasáhly do činnosti firem.

I tímto varováním se dnes zabývají zaměstnavatelé na valné hromadě Svazu dopravy. Podle jeho prezidenta Jaroslava Hanáka škody vždy odnese zaměstnavatel nebo podnikatel.

"Stávka je vždycky špatná věc. Škody odnese zaměstnavatel, podnikatel. Ale tam nejde jen o finanční škody, ale jsou to i morální škody ve vztahu k cestujícím, a to je náš zákazník," zdůraznil v rozhovoru pro Radiožurnál Hanák.

Podle Hanáka prý každý jejich ztracený zákazník poškozuje veřejnou dopravu ve prospěch individuálního motorismu. "Navíc máme určité závazky vůči státu, krajům a obcím, a tam nám hrozí v případě stávek pokuty" vypočítal šéf Svazu dopravy.

Dnešní zrušená stávka podle Hanáka nevycházela navíc z kolektivního vyjednávání, jak určuje zákon. "Byla to stávka vůči nezodpovědnosti nebo liknavosti státu či poslanců. Jestli se stávky budou opakovat, tak se netýkají podnikatelů a zaměstnavtelů. Tahle stávka byla ale výjimečně s podporou zaměstnavatelů, protože  dohoda vycházela z jednání tripartity," přiznal v rádiu Hanák.

Přehodnotit vztah k odborářům ale svaz nehodlá. "Vždycky je důležitý vztah mezi zaměstnavatelem, podnikatelem a zaměstnancem. My s těmi lidmi musíme vycházet," dodal Hanák.

"Sociální dialog musí běžet, protože musíme zabezpečit chod firem a nezapomeňme, že je tu stále hospodářská krize, která zdaleka neskončila," řekl šéf Svazu dopravy s tím, že je obor současnou recesí těžce postižen. "V regionu jsme loni zaznamenali pokles o dvacet až čtyřicet procent a zlepšení se neblíží. Hrozí navíc další pokles obratu a propouštění," řekl Radiožurnálu Hanák.
Vyšší zdanění zaměstnaneckých výhod, například režijních jízdenek, zavedla novela zákona o dani z přidané hodnoty. Odborům vadí, že daň se nově bude vypočítávat z tržní ceny, a nikoli z nižší zaměstnanecké. Vyšší odvody by museli sice zaplatit zaměstnavatelé, kteří by to ale poté s největší pravděpodobností zohlednili při odměňování svých zaměstnanců.