26 lidí zemřelo loni na českých dálnicích při 2216 dopravních nehodách.
3,8 miliardy korun činila způsobená škoda na havarovaných vozech.
Tři totální kolapsy brněnské dálnice z dubna, června a října mají jedno společné. Staly se na nejkritičtějším úseku ze všech českých dálnic - mezi nultým a čtyřicátým čtvrtým kilometrem D1. Jak vyplývá z čerstvých statistik Ředitelství silnic, na žádném jiném úseku českých dálnic se vloni nezabilo více lidí a nikde jinde nenapočítali policisté větší škody.
Jen na prvním úseku D1 přišlo vloni o život 5 lidí a škoda z více než šesti set nehod se vyšplhala přes sedm set milionů korun.
V kontrastu je pak situace na dálnici D2 ve směru od Brna na Vídeň. Je o 20 kilometrů delší než první úsek D1 a vloni tam nezemřel nikdo.
Auta jako sardinky
"Začátek D1 u Prahy je nejvíce zrádný proto, že jde o nejvytíženější úsek ze všech dálnic. Jezdí tam 40 a ve špičkách i 60 tisíc aut denně. Když se tam stane byť jen drobná nehoda, má rozsáhlé následky," zdůvodnil děkan Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.
Brněnská D1 byla vloni, stejně jako v předchozích letech, nejvíce nebezpečnou dálnicí. Zemřelo tam 16 lidí, v roce 2008 to bylo dokonce 22 lidí. Účet za škody přesáhl dvě miliardy korun. "Dálnice je ve velmi špatném stavu, potřebuje nutně opravit," soudí Petr Moos.
Jeho domněnky potvrzují i silničáři. Nejhorší úseky u Větrného Jeníkova a Velkého Meziříčí hodnotí ve svých tabulkách mezi čtyřkou a pětkou, přičemž čísla 6 a 7 už znamenají nutnost uzavření silnice.
Opravy za 18 miliard
A opravy už chystají. "Na konci února proběhne schůzka, kde chceme vyjasnit plán na generální opravu dálnice. Mělo by to být formou spolupráce státu a soukromého sektoru," řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Jak již dříve řekl ministr dopravy Gustáv Slamečka, opravy mají stát 18 miliard korun a trvat deset let. Začnou zřejmě letos, ale nejvytíženější úsek u Mirošovic přijde na řadu až v roce 2014.
Kromě oprav má Ředitelství silnic s dálnicí D1 ještě smělejší plány. V budoucnu se má rozšířit na šest pruhů. Ani to ale nemusí znamenat větší bezpečnost.
Když silničáři vloni na podzim jeden z úseků dálnice zkusmo na šest pruhů rozdělili, z následného hodnocení vyšlo najevo, že řidiči jezdí ještě nebezpečněji než ve čtyřech pruzích. Dálnice tak zřejmě dlouho nezmizí z mapy nejnebezpečnějších silnic Česka.
Společně s jihomoravskou D2 je na opačném konci statistik Královehradecká D11. Vloni tam zemřel jeden člověk a škoda z 250 bouraček přesahovala 400 milionů korun. Celkem na dálnicích zemřelo vloni šestadvacet lidí a třiasedmdesát se těžce zranilo. Hodnota rozbitých aut dosáhla tří a půl miliardy korun. V roce 2008 přesáhla dokonce šest miliard a počet úmrtí číslo třicet dva.
(Pro zvětšení klikněte na obrázek.)Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist