Boeing E-3A

 

 

 

 

Výrobce: Boeing Aerospace Co.

Délka: 46,61 m

Rozpětí: 44,42 m

Výška: 12,73 m

Rotující disk: 9,1 m

Rychlost: max. 853 km/h

Vytrvalost: více než 8 hodin (bez doplnění paliva)

Cena jednoho stroje: přibližně 270 miliónů amerických dolarů

Zdroj: MO ČR

Česká republika bude od 1. ledna členem systému včasné vzdušné výstrahy AWACS (Airborne Warning and Control System). O vstupu do programu rozhodla vláda v polovině prosince. Česko se tak zařadí k dosavadním 17 státům, které jsou chráněny letouny AWACS s charakteristickým více než devítimetrovým "talířem" nad trupem.

Český roční příspěvek do programu s názvem NAPMO bude činit téměř 290 000 eur (zhruba 7,5 milionu korun) z rozpočtu ministerstva obrany.

Vstupem do programu se podle vojáků zkvalitní a posílí celková obranyschopnost Česka a také se upevní jeho postavení v Severoatlantické alianci. O přistoupení do systému Praha s partnery v NATO poměrně dlouho vyjednávala, rozhovory se vedly od května 2008.

Základna v Německu 

NAPMO má v současnosti 17 členů, z nichž 16 se společně podílí na provozu 17 letounů Boeing E-3A, v kódu NATO označovaných Sentry. Jsou jimi Belgie, Kanada, Dánsko, Německo, Řecko, Itálie, Lucembursko, Maďarsko, Nizozemsko, Norsko, Polsko, Španělsko, Portugalsko, Rumunsko, Turecko a Spojené státy. Sedmnáctou zemí je Velká Británie, která na své náklady provozuje sedm letadel E-3D.

Organizace NAPMO byla v rámci Severoatlantické aliance vytvořena v roce 1978. Podléhá Severoatlantické radě, ale je v rámci NATO finančně, organizačně a administrativně nezávislá. Letouny včasné výstrahy operují především z německé základny Geilenkirchen, předsunutá letiště využívají v Itálii, Řecku, Turecku a Norsku.

Už nyní Česko svým způsobem v aliančním systému včasné výstrahy zapojené je, začátkem srpna se na mateřské základně v Německu začal cvičit český pilot Milan Vojáček.   

Skupina letadel E-3A AWACS je jedinou mezinárodní leteckou jednotkou NATO. Stroje s více než devítimetrovou anténou nad trupem mají za úkol objevit případného leteckého útočníka ještě daleko před hranicemi vlastního vzdušného prostoru, jsou schopny v letecké bitvě navigovat a řídit vlastní letecké síly. Mohou také koordinovat letecké útoky na pozemní cíle či pomáhat s navigací transportním letadlům.

Informace z E-3A jsou podle ministerstva obrany odesílány na velitelská stanoviště NATO, případně národní střediska velení. V České republice se připravuje k otevření terminál na stanovišti Hlavenec.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist