V Česku vyplouvá na povrch další podezření na stamilionovou zakázku ušitou na míru pozdějšímu vítězi. Česká pošta vypsala tendr na nová auta tak, že nemohl vyhrát nikdo jiný než Ford. Když ostatní značky protestovaly, Česká pošta chybu uznala. Jenže i napodruhé vyhrál podnikatel Antonín Charouz, největší dealer fordů v zemi. A to proto, že nabídku Fiatu, jediného Charouzova protivníka, pošta kvůli právní kličce vyřadila.

Pošta nakupuje: buď fordy od Charouze, nebo nic

 

Tendr na nákup dodávek za půl miliardy rozjela pošta už před rokem. V obsáhlých podmínkách se skrýval jeden drobný, ovšem nesmírně důležitý požadavek: vítězná dodávka měla uvézt nejméně 1600 kilogramů. To ale dokáže pouze Ford Tranzit. HN oslovily nejsilnější značky na českém trhu, ale žádná další takovou dodávku nemá. Některé přitom požadavek pošty nesplňovaly o pár desítek kilogramů.

Když si zástupci Fiatu stěžovali, ředitel pošty Petr Sedláček jim dal za pravdu. "Zadavatel námitky podrobně přezkoumal a rozhodl, že námitkám v plném rozsahu vyhovuje," napsal Sedláček v dopise, který mají HN k dispozici. Nikdo z pošty však není ochoten vysvětlit, jak se dospělo k požadavku nosnosti 1600 kg.

Nový tendr, tentokrát už "jen" za 300 milionů na nákup 350 vozů, začal letos v září. A Charouz opět vyhrál. Na porovnání Fordu a Fiatu však vůbec nedošlo - pošta Fiat ze soutěže vyřadila.

Důvod č. 2: Nedostatek referencí 

Zájemce totiž musel prokázat, že má zkušenosti alespoň se třemi podobnými obchody. Fiat doložil čtyři - dvě dodal sám, dvě jeho prodejce firma Stratos Auto, s níž šel oficiálně do tendru jako jeden uchazeč. Jenže podle pošty měli prokázat reference každý za sebe - tedy Fiat tři a Stratos Auto také tři.

Přitom advokáti, kteří se zabývají soutěžním právem, tvrdí, že je to chyba. "Reference mohou podle zákona prokazovat uchazeči společně. Lze tedy dovodit, že je možné je takzvaně sčítat," říká David Emr z kanceláře Weinhold Legal.

HN se snažily získat vyjádření dnes už bývalého ředitele Sedláčka (v pátek odstoupil, jeho krok však neměl se zakázkou nic společného). Marně. Na písemné otázky nedokázala v pátek odpovědět ani mluvčí pošty.

Vedení českého Fiatu už podalo stížnost k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Pokud neuspěje, je připraveno se soudit. "Postup pošty se nelíbí nám ani vedení centrály v Itálii," říká Vlastimil Čepička, country manažer Fiatu Professional.