Vlaky od neděle vyjednou podle nového jízdního řádu. Celkový rozsah dálkové dopravy v Jízdním řádu 2010 zůstává zachován téměř ve srovnatelné míře s rokem 2009, když dojde ke snížení o dvě procenta. Většina tarifů včetně základního a zákaznického jízdného se nezmění.

Asi nejvýraznější změnu poznají lidé v Praze a okolí,kde dojde k rozšíření provozu nových a modernizovaných vlakových souprav CityElefant a Regionova. Z víkendového provozu v tomto regionu podle ČD zcela zmizí staré pantografy, které nahradí moderní klimatizované vlaky.

Jistou novinkou je, že po rekonstrukci tzv. Nového spojení budou všechny dálkové vlaky jedoucí do a z Prahy směřovat na pražské hlavní nádraží, které se stane nejdůležitějším přestupním uzlem v Čechách. "Během pracovního dne přijede nebo odjede na tomto nádraží celkem 1 079 vlaků," uvedli již dříve zástupci drah.

Rychlíky na Hradec omezují

Avizované omezení jízdy některých rychlíků je směřováno hlavně do sobotních večerů nebo do nedělních rán, kdy je menší poptávka po dopravě. Zcela se mění koncept rychlíkové dopravy z Prahy přes Hradec Králové do Letohradu. Tyto rychlíky budou nově končit v Hradci Králové a dále bude spojení spěšnými vlaky. Změny se dočkají také cestující v rychlíku mezi Brnem, Olomoucí, Šumperkem a Jeseníkem.

Zruší se například ranní rychlík z Prahy do Brna, který nahradí expres Brněnský drak. Vlaky nyní jezdí téměř ve shodný čas. Méně rychlíků vyjede také na trase Praha - Příbram - České Budějovice, Praha - Letohrad nebo Kolín - Rumburk. Stát za objednávku dálkové dopravy zaplatí příští rok 3,8 miliardy korun, zhruba o 400 milionů méně než letos.

Zvýšená kapacita pražského hlavního nádraží se projeví v tom, že zde bude vlak přijíždět či odjíždět každou minutu. V hradeckém kraji, kde je redukce asi nejvýraznější, se naopak celotýdenní provoz na některých tratích zruší.

Zvýšení DPH jízdenky nezdraží

AUDIO
ČRo1: Mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský o novém jízdním řádu

Ceny jízdenek v drtivé většině případů zůstanou zachovány. Ke změnám dojde jen u některých síťových jízdenek a u akčních nabídek. Jejich cílem je mimo jiné zjednodušit tarif a upřednostnit využívání elektronických dokladů na zákaznické In-kartě.

Největší změna je zřejmě u jednodenní síťové jízdenky ČD Net, kterou si dnes může koupit kdokoliv za 450 korun. Tato cena zůstane zachována pouze pro držitele zákaznických karet, pro ostatní cestující bude nově za 600 korun.

"Jízdní řád je poprvé hospodářsky vyrovnaný, včetně dvouprocentního přiměřeného zisku," uvedl ředitel Českých drah Petr Žaluda. Vlaky ČD ujedou příští rok 122 milionů kilometrů, letos to je 124 milionů.