Systém datových schránek je podle bývalého náměstka ministra vnitra Zdeňka Zajíčka připraven, plně funkční a neměl by se začátkem listopadu zhroutit.

Datové schránky, které budou muset od 1. listopadu používat všechny společnosti zapsané v obchodním rejstříku, úřady a státní instituce, si v polovině tohoto měsíce aktivovalo jen asi deset procent uživatelů. Proto se objevují varování před přetížením systému.

Zajíčkovi, který měl zavádění datových schránek na starosti, ministr vnitra Martin Pecina omezil pravomoce. Náměstek nominovaný za ODS poté sám rezignoval.

Pecina, jehož do vlády nominovala ČSSD, Zajíčkovi také vyčítá, že může za to, že on jako ministr musí odsunout rozhodnutí o o tom, zda kraje porušují zákon vracením poplatků v krajských nemocnicích a lékárnách.

„Díval jsem se na to a analýza, kterou máme zpracovanou, je udělaná naprosto tendenčně,“ hájí se Pecina. Analýza, kterou má ministerstvo hotovou už od května, přitom upozornila, že kromě Plzeňského kraje všechny ostatní porušují zákon.

Přípravu dokumentu, který nyní Pecina kritizuje, měl na starost právě Zajíček. Po Zajíčkově odchodu občanští demokraté požadovali Pecinovo odstoupení. Premiér Jan Fischer se však svého ministra zastal.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Václav pražák
Je to pravda, že jste v době vzniku Statutu Prahy řídil Magistrát? Jste prý právník. Jak obhájíte fakt, že sladěním komunálních zákonů na jaře 2001 se Praha zcela zbavila poviností, které platí pro všechny samosprávy na zbylém území ČR? Víte vůbec o tom, že jen pražští zastupitelé, jednotlivci sami rozhodují zda jsou ve střetu zájmů? Všechny ostatní samosprávy rozhodují o střetech zájmů zastupitelů v kolektivu - hlasováním....!
Dobrý den, pane Pražáku, je pravda, že jsem při vzniku nového zákona o hl.m. Praze a také nového statutu byl ředitelem magistrátu. Pokud si dobře pamatuji, tak snahou všech bylo učinit pro hl.m. Prahu pouze nezbytné a pochopitelné výjimky. Nemám teď před sebou oba zákony (o obcích a o Praze), ale jsem přesvědčen, že říkají, že ten, kdo je ve střetu zájmů, musí svůj střet nahlásit orgánu, jehož je členem před jednáním a tento orgán rozhodne hlasováním o tom, zda může věc společně s ostatními projednávat nebo ne. To platí pro obce a i pro Prahu. Pokud by to tak nebylo, považoval bych to za neodůvodněný rozdíl.
Zdeněk Zajíček
M. Lašťovka
Jak má postupovat malé bytové družstvo s 12 členy, které nevlastní počítač? V obchodním rejstříku musí být zapsáno, ale na nákup počítače kvůli datovým schránkám nemají peníze?
Dobrý den, pane Laštovko, takových subjektů může být víc. Systém datových schránek ale umožňuje, aby mohla do datové schránky přistupovat i třetí fyzická osoba, která může tuto poštu vyřizovat. Takovou osobou může být například účetní, advokát nebo i zaměstnanec správcovské firmy. Samozřejmě, že do datové schránky může přistupovat ze svého počítače kdokoli z členů představenstva bytového družstva nebo jeho kterýkoli člen. K tomu je potřeba, aby statutární zástupce družstva takovou osobu zavedl do systému datových schránek a určil jí rozsah oprávnění. Podrobnější návod najdete na www.datoveschranky.info.
Zdeněk Zajíček
Tomáš
Dobrý den, chci se zeptat jestli v reálu to bude vypadat tak že každý státní úřad posadí na recepci jednoho člověka pro obsluhu DS a všichni mu budou nosit papíry jako dosud (opačná cesta od něj také papírem..) Mluvil jsem se 2 IT ze státní správy (ne krajské) a oba mi toto potvrdili že je to opět velký humbuk a žádné pořádné propojení není - takže opět to vypadá že stát nemusí nic a jen si někdo nabral do kapschicek Díky
Milý Tomáši, nejsem schopen teď mluvit za všechny úřady v republice, kterých je přes 7000, ale určitě to bude tak, že některé budou skvěle připraveny a některé se s tím budou chvíli prát. Varianta, kterou zmiňujete, je zcela legitimní. Ano, v některých případech může být prozatím pro úřady jednodušší část agendy vykonávat i papírově a část elektronicky. Doufám však, že postupem času už i na úřadech budeme pracovat v maximální možné míře elektronicky a nebudeme muset tisknout papíry. Hodně bude záležet na nás občanech, zda budeme vytvářet přiměřený tlak na změnu úřadování.
Zdeněk Zajíček
mira
Zajímalo by mě, zda jsou někde vystaveny ID datových schránek institucí a PO? Jako OVM budeme DS využívat a máme za úkol doplnit adresář institucí právě o tyto kódy. Kde je seženeme? Je povinnost vystavit je na svém webu? Jak budou fungovat instiuce jako např. Policie ČR a její obvodní oddělení, nebo pracovní úřady a jejich detašovaná pracoviště a podobně strukturalizované orgány? Budou mít své vlastní datové schránky? Píše se o tom, že každý má 1 datovou schránku. Děkuji.
Dobrý den, ID datových schránek institucí jsou součástí vyhledávače systému datových schránek. Každý, kdo bude chtít ověřit, zda úřad, firma, fyzická osoba má aktivní datovou schránku, bude se muset zeptat systému datových schránek a ten mu dá aktuální údaj. Víte, i firmy i úřady zanikají a vznikají a u lidí to bývá podobné. Proto vždy před odesláním pošty je nutné ověřit stav. K druhé otázce, zda budou mít na policii nebo jiných institucích více datových schránek se dá odpovědět jednoduše. Pokud budou chtít, pak mohou požádat o více datových schránek. Některé instituce to využijí, protože nemají např. elektronickou spisovou službu, která umožní vnitřní oběh dokumentů, jiné to nevyužijí, protože už něco takového mají a umí distribuovat poštu z jedné datové schránky do celé struktury instituce.
Zdeněk Zajíček
dinda
Dobrý den chtel bych se zeptat na cechpoint. Je dobré, že máme blíže k vyřízení zaležitostí, ale proč jste taky při podpisu smlouvy s Českou poštuo, nedali bod, že na cechpoint bude zvláštní přepážka., protože začíná se ve frontě na to nadávat,protože pracovnice vyplácí důchody, dělá priodukty pošty a ještě pořád nasbízejí letáčky a nebo nabízí pojištění nebo co ještě ústně, posud v pořádku, ale jakmile přijde zákazník pro výpis, ověření a co ječtě dalšího, tak to prodlužuje pobyt ve frontě a pak lkidé začínají být nervozní a sou i nepříjemí na paní za přepážkou, která je hromosvoden náled lidí. Tak by byla 1přepážka czechpointu, kde by mohlo být napsáno, že je to přepážka czechpointu a poskytujeí se doplnkově služby české pošty a bylo by to vyřešené . děkuji
Dobrý den, celý záměr Czech Pointu (Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál) je postaven na myšlence "konkurence" mezi universálními kontaktními místy. Pokud nejste spokojen s Czech Pointem na poště, můžete navštívit kterýkoli Czech Point na úřadech. V tuto chvíli jich provozujeme více jak 3500 v republice a dokonce na 44 ambasádách a konzulátech v zahraničí. Do konce letošního roku, věřím, jich budeme mít okolo 6000. to je vlastně na "každém rohu". K poště. I ona musí zareagovat na současný vývoj a bojovat o zákazníka. Někdy je účelné, aby na jednom okénku vyřizoval zaměstnanec pošty všechny klienty a někde by určitě stálo za úvahu, zda nemá být okénko oddělené. To je však na odpovědnosti vedení České pošty a ekonomických možnostech tohoto podniku.
Zdeněk Zajíček
Lagarto
Dobry den, k datovym schrankam (byt obecne chapu i snad podporuji) mam vyhradu. Jako firma jsme cekali na pristupove udaje od cervence. Nas zahranicni jednatel sel kvuli tomu na postu v DK kde ma bydliste, ucetni sla na skoleni, atd. Informace zda udaje sly na sidlo firmy ci na domaci adresu cizozemce-jednatele se lisily. Az 14.10. prisel dopis sem do CR a jednatel tu neni. Kvuli tomu musi prijet v listopadu do CR! Nejme jedini, firem co jsem zjistoval je takto vetsina. A nyni ctu v tisku, ze jako podnikatele a pravnicke osoby na to kasleme a nechavame na posledni chvili. To se mi nelibi. Tento vikend jsme se chteli seznamit s testovacim prostredim na webu (az se poprve prihlasime viz vyse, bude vse v behu na zivo), ale system byl spadly ci mel udrzbu. Neslo se o tomto vikendu prihlasit. Opravdu skandalni pristup statu!
Dobrý den, jsem rád, že vítáte moderní přístup k úřadování. Máte pravdu, že začátek bude pro některé subjekty těžký například v tom, že mají zahraniční jednatele a musí se jim doručit obálka s přístupovými údaji. Doufám, že tahle komplikace na začátku bude kompenzována do budoucna jinými výhodami systému DS jako je úspora času, nervů a peněz. Dokonce i váš jednatel si bude moci přistoupit z druhého konce světa do své datové schránky. věřím, že to přivítá. pokud by přetrvávaly potíže s doručením vašemu jednateli, pak je možnost, aby na základě superlegalizované žádosti učinil žádost o vydání přístupových údajů vám jako administrátorovi nebo pověřené osobě a vy se pak můžete do systému přihlásit tak, aby jste do datové schránky měla přístup. vždy však svým jménem a heslem. Podrobnosti může poskytnout ministerstvo vnitra. a snad ještě k odstávce. Jako každý systém i tento se musí čas od času aktualizovat. bohužel i o tomto víkendu se tak stalo. Plán odstávek je však publikován na stránkách MVCR.
Zdeněk Zajíček
Petr
V kterých zemích je podobná úprava datových schránek jako u nás
Dobrý den, Petře, pokud budem mluvit o funkčních systémech, pak je to Rakousko a Dánsko. V Německu teď systém připravují. Architektura je ve všech velmi podobná té naší, ale samozřejmě se liší právním prostředím.
Zdeněk Zajíček
Jan Malý
Můžete vysvětlit jak to, že projekt DS dospěl do tak diletantského řešení, kdy není uspokojivě vyřešen problém zaručených časových razítek pro všechny dokumenty putující skrze DS? (prý by to kvalifikovaná časová autorita nestíhala) Jak to, že nebyla provedena pečlivá příprava ohledně managementu podpisových certifikátů, jejich revokací a opakování podepisování, takže v praxi pokud bude někdo chtít mít dokument platný, tak to bude stát "jen" 30Kč za každou stránku autorizované konverze. Tvůrci DS asi nevěděli, jak znepříjemnit firmám život (plus malá domů Č.P. k již tak skvělému byznysu D.S.) Pro neznalé výborná série článků o D.S. na serveru www.lupa.cz od J.Peterky. Jak to, že pro realizaci datové obálky byl zvolen proprietání a prakticky nezdokumentovaný bastl firmy 602Software (fénixe dřívější 602 ZO Svazarmu) jehož provozování je v reálu vázáno na platformu Windows (trapné pokusy s emulací v Linuxu skrze WINE nelze brát jako plnohodnotné řešení), když i dle směrnic EU by měly být ve státní správě podporovány co nejvíce otevřeně dokumentované a multiplatformní formáty. Jak je možné nutit firmy (a časem, až někoho chytrého ve vládě díky lobbyingu pro zvýšení výnosů napadne uzákonit DS i pro zbylé subjekty a osoby) k používání počítačové komunikace. Proč není možné dobrovolně si vybrat DS nebo klasickou poštu? Jistě, neneslo by to, protože kvalita a výhodnost DS je sporná až záporná, takže by ani s poštou nemohla soupeřit. A proč je provozování svěřeno České poště, která je v plánu na privatizaci. Když se bude platit za každou odeslanou DS od státního úřadu platit mezi 17,90 a 11,90, bude to pro Českou poštu "vývar" nad miliardu ročně. To má být "všimné" před privatizací, když si Č.P. stěžuje na úbytek příjmů (kdo by také posílal něco přes Č.P., když je e-mail, internetová telefonie apod. prakticky zadarmo).
Dobrý den, Jane, omlouvám se předem, zda na celý Váš dotaz neodpovím nebo neodpovím do hloubky, protože ani já neznám všechny detaily systému. Pokud vím, pak každá datová zpráva má své datové razítko. Vydává ho systém. Možná máte na mysli elektronické podpisy a časová razítka na přílohách, které budou muset být někdy takto opatřeny. To samozřejmě bude muset znamenat pro některé firmy a také pro úřady nutnost vybavit se. Certifikační auutority jsou schopny podle mých informací zabezpečit vydávání certifikátů tak, aby se ten, kdo potřebuje mohl vybavit. Pokud by to nestíhaly, pak si myslím, že by stálo za to uvažovat o vzniku další certifikační autority. S panem Peterkou se velmi dobře znám a považuji ho za nejlépe informovaného novináře v tomto oboru. myslím, že i on si uvědomuje, jak velký skok jsme v elektronizaci učinili a kolik ještě dalších věcí budeme muset upravit, aby se nám elektroniocky komunikovalo pohodlně. Pro některé to teď může být skutečně nezvyklé a obtížné, ale kdo z nás si před 15 lety myslel, že i naše babičky budou umět psát SMS. A k tomu Filleru od 602. Datové zpráva není jen příloha-rozhodnutí v pdf či jiný dokument. Ona sebou nese také řadu důležitých informací o adresátovi, odesilateli, průběhu dručení apod. Potřebovali jsme, aby si ji mohli jednotliví uživatelké zobrazit, stáhnout, uložit na počítač, abychom ji celu mohli zapečetit elektronickým podpisem a časovým razítkem a přitom aby ji jednotlivé systémy spisové služby dokázali správně interpretovat. To jsou věci, které nelze zajistit s použitím běžných formátů, které umí interpretovat běžný webový prohlížeč. Proto je nutné do něj instalovat další doplněk. Na druhou stranu - to že do internetového prohlížeče instalujeme doplňky k tomu, abychom mohli prohlížet obsah internetu,je naprosto běžné. Většina z nás má nainstalovaný Flash Player, prohlížeč souborů pdf, různé multimediální přehrávače na videa apodobně. 602XML Filer je produkt, který je zdarma, je český a funguje dlouuhodobě a bez problémů. Nevidím na něm nic špatného. Není pravdou, že by formát, ve kterém se ukládají datové zprávy byl nějaký tajný či specifický. Je to přesně popsané XML s jasně definovanou strukturou, kterou je možné si přečíst v Provozním řadu. Řada firem dnes má své doplňky, své programy, které ho umí přečíst a rozklíčovat. I na trhu je tedy na výběr, který program budu pro přístup do datové schránky používat (viz například doplněk pro Outlook).
Zdeněk Zajíček
Jan Novotný
Jednatel naší SRO je trvale na druhém konci Světa. Má přiletět do Česka kvůli převzetí jednoho dopisu ? Všechny ostatní věci za něj mohou vyřízovat zmocněnci. Nevadí vám, že nebudeme mít přístup do své schránky ? Nám to trochu vadí.
Dobrý den, Jane, už jsem trochu odpověděl v jedné z předcházejícíh reakcí. Pokud není možné doručit obálku se žlutým pruhem vašemu jednateli do zahraničí, zkuste superlegalizovanou žádost o generaci přístupových údajů pro administrátora nebo pověřenou osobu, který počítám budete vy. Jestli si pak někdy váš jednatel až přijede do ČR vyzvedne obálku se svými údaji, aby mohl nakouknout do pošty od sebe z dalekého domova, je pak už skutečně na něm.
Zdeněk Zajíček
milan brázda
Jaký je váš názor na selhání vedení ministerstva v čerpání strukturálních fondů?
Dobrý den, pane Brázdo, čerpání strukturálních fondů není vůbec jednoduchá věc. Musíme si být totiž jisti, že když začneme čerpat, že nám pak skutečně peníze z EU dorazí. Byrokracie, která čerpání provází, je skutečně obrovská, ale také platí, že některé překážky si bohužel činíme tady v Čechách. Myslím, že je v tuto chvíli připraveno dost projektů, které celý proces nastartují a že už je dost lidí, kteří se naučili věci posouvat dopředu-administrovat. Věřím, že vyčerpáme maximum.
Zdeněk Zajíček
Jiří Kaucký
Dobrý den, nezastírám, že jsem se podílel na legislativním řešení datových schránek a proto nejsem nezaujatý. Nicméně jako laik v IT si dovolím názor, že se jedná o velmi dobrou a pro efektivitu veřejné správy na počátku třetího tisíciletí rozhodující myšlenku. Prosazování nových věcí vždy naráží na odpor, objektivní problémy i nepochopení. Měl bych otázku: Až se systém datových schránek "zaběhne", jak donutit úředníky pracovat s elektronickými dokumenty, s inteligemtními formuláři umožňujícími hromadné vytěžování dat, jak sdílet data, kterými úřady disponují, abychom je numuseli uvádět stále znovu? Děkuji za odpověď a držím palce.
Dobrý den, Jirko, máte pravdu, že většina dobrých věcí naráží na neochotu a nepochopení. Pokud každý z nás něco nového dělal ve své vlastní firmě, v úřadu, instituci, v rodině, pak musí počítat s tím, že nic nejde z minuty na minutu nebo snad mávnutím kouzelného proutku. Pokud člověk věří, že dělá správnou věc, pak většinou svého cíle dosáhne (ať už je těžký jakkoli). Věřím, že přes obavy a nejistotu se velmi rychle přeneseme a budeme tenhle nástroj dál rozvíjet. Ke spokojenosti firem a občanů tohoto státu. Pokud ale polevíme, pak skutečně stát nedonutíme, aby se změnil.
Zdeněk Zajíček
Soňa Šlajsová
Je pravda, že vaše matka paní Zajíčková je členkou zastupitelstva na radnici Prahy 5 a je zde velice pevnou oporou starostovi Milanu Jančíkovi? Je pravda, že váš otec Zajíček má majetkový podíl v soukromé podnikatelské instituci nazývané "Tanční konzervatoř", která dostala od radnice Prahy 5 velice výhodný pronájem objektů, které patří Praze 5? A jde o objekty ze kterých je radnicí (Jančíkem)vyháněno gymnázium Buďánka? Soňa
Dobrý den, paní Šlajsová, je pravda, že má matka byla zastupitelkou na Praze 5. Vím, že byla oporou všech slušných lidí, kteří chtějí něco s Prahou 5 udělat. Myslím, že každý kdo jí zná, takovou věc může potvrdit. Můj otec nemá žádný majetkový podíl v Taneční konzervatoři. Byl asi před deseti lety jediný, kdo pronajal voplnou kapacitu školy na Praze 6, kde byl ředitelem pro činnost této školy (mohl volné prostory nechat volné jako by to možná mnozí udělali). Kdyby to tenkrát neudělal, možná bychom dnes neměli mnoho skvělých tanečních talentů. Měl odvahu.
Zdeněk Zajíček
MACek
Zdravím, jak je to s přístupem k datovým schránkám z operačních systémů MAC OS LINUX atd. na kterých neběží 602 XML Filler. Proč bylo zvoleno právě toto uzavřené řešení? Díky
Dodrý den, pokud vím, tak přístup pro MAC OS LINUX je funkční a 602 XML Filler běží. Poku to tak není, prosím, obraťte se na provozovatele systému ČP, s.p.
Zdeněk Zajíček
michal
Dobrý den, mrzí mě, že jste se stal obětí politického soupeření. Zajímalo by mě: 1. v jakých dalších zemích se něco jako ISDS používá. 2. Jak je to s konverzí - jednou se to konvertuje na straně úřadu a co s tím má pak dělat uživatel když to chce opět do papírové podoby? 3. Technická - formáty - jaktože nepodporují docX, xlsX atd.? 4. Jak je to s archivací? Smlouvu starou 60 let mám doma v šuplíku, kdo mi zaručí (a za jakou cenu) to samé s čistě elektronickou verzí - včetně ověřitelnosti podpisu atd.? Děkuji za odpovědi a doufám, že se brzy na své místo vrátite.
Dobrý den, Michale, děkuji za podporu v úsilí změnit chování a fungování státu. A teď odpovědi: Ad 1) Rakousko, Dánsko a teď už začínají v Německu, Ad 2) konverze-prosím zkuste se na konverzi podívat jako na papírový ekvivalent. Vše, co vám dorazí do DS můžete jednoduše přeposlat na jiný úřad a do budoucna i jiné firmě nebo občanovi. Pokud to budete potřebovat do hypotéční banky, pak se dohodnětě, co budou od vás chtít, zda přeposlání emailem nebo ověřenou papírovou kopii (od července 2010 to budete moci bance přeposílat přes DS). Pokud oveřenou kopii, pak jednoduše ze své DS vyberete v možnostech-pošli ke konverzi, systém vám vystaví "šatnový"lístek a s tím pak můžete dorazit na jakýkoli Czech Point, kde vám udělají konverzi tedy oveřenou kopii z eDokumentu na papír. Stojí to zatím 30 Kč, ale od příštího roku to bude zase levnější a snažší. Ad 3) bezpečnostní experti nám stanovili jisté principy, například, že musíme publikovat povolené formáty ve vyhlášce (www.datoveschranky.info). Myslím si, že formáty, které uvádíte tam jsou a pokud ne, pak vyhláška bude každý půl rok novelizovaná a není důvod, aby se tam tyto nedostali. Ad 4) Archivace- je několik možností, jak to zajistit. Uložit na bezpečné elektronické uložiště u sebe, svého IT specialisty nebo na poště do Datového trezoru. Dokument si můžu také vytisknout a založit v papírové podobě. Kdybych chtěl ověřenou papírovou kopii, pošlu ke konverzi. Pokud nechci utrácet peníze, uložím na disk, vytisknu a v případě potřeby po 60 letech požádám stát-úřad, aby mi di datové schránky poslal rozhodnutí ze dne toho a toho s tímto číslem jednacím. A ověřitelnost podpisu? Víte, kdo dnes ověřuje pravost razítka a podpis oprávněné osoby z dob Cěskoslovenské socialistické republiky ;-) Děkuji Vám, Michale, ale i všem dalším za dotazy a hlavně za zájem o datové schránky. Vydržme!
Zdeněk Zajíček
Filip Vaculík aka Mintaka
Existuje nějaký objektivní propočet, proč by cena jedné zprávy měla být 17,90Kč? Chápal bych, že nějaký čas po zavedení (rok/dva) by tato částka mohla být přijatelná jako kompenzace nákladů na vybudování systému ISDS. Nechápu to ale v tomto případě kdy na pořízení bylo dáno 900 000 000 z peněz daňových poplatníků.
Dobrý den, pane Vaculíku, zkusím ryhle k ceně. Víte, dnes všechny úřady a isntituce platí poštovné. Jen teď už nebudou platit papírové obálky, ale budou se podílet na hrazení elktronických obálek. Je na ministertsvu financí, zda jim uspořené částky nechá v jejich rozpočtových kapitolách nebo je zkoncentruje na "jeden" účet. Když srovnáte, že obálka s doručenkou nebo s pruhem dnes stojí od 20 do 38 korun, podle druhu, pak se dá říct, že všichni budem šetřit, protože cena začíná na 17,90 a bude se podle počtu transakcí snižovat až na 9,90. Když si zároveň uvědomíme, že stát na sebe vzal úhradu i "elektronických" obálek, které posílají firmy a občané státu, pak by se s nadsázkou dalo říct, že bychom tu cenu mohli podělit dvěmi. Takže prosím, systém se splácí z provozu datových schránek a v čase se tudíž zlevňuje. Pro stát a daňové poplatníky to znamená velkou úsporu. Jediný, kdo by mohl být smutný, je Česká pošta, která tím přijde o garantované výnosy z papírových obálek. Ona bude muset najít v elektronické době nové obchodní příležitosti.
Zdeněk Zajíček
Jarda
Myslíte si, že fyzický a morální rozklad ODS dosáhl již úrovně dezintegrace Jakešovy KSČ v r. 1989?
Nemyslím
Zdeněk Zajíček
Bankéř
Na kolik ta celá sranda přišla? Dá se rozklíčovat, kolik stál soft a kolik hardware? Kolik už bylo zaplaceno?
Bankéři, jednoduše se dá říct, že systém se splácí v průběhu času z úhrady nákladů na jednu transakci. V čase se tudíž bude cena transakce snižovat podle počtu transakcí. Dnes máme všichni (i banka) ve svých položku poštovné. Tu teď díky datovým schránkám budeme šetřit a spořit. To v době finanční krize není tak úplně špatně, nemyslíte.
Zdeněk Zajíček
Jiří Jelínek
Všude čtu o povinnosti využívat DS od 1.11.2009 a že ČP rozesílala všem firmám přístupové údaje. Nám zatím žádné nepřišly! A listopad je tu za týden!
Dobrý den, pane Jelínku, pokud jste bohužel mezi těmi, kteří neměli správné údaje v obchodním rejstříku (takových firem bylo cca 90 000), pak se skutečně mohlo stát, že vám údaje nedorazily. První pokus udělejhte prosím na své doručovací poště. Tam má zůstat obálka 90 dnů. Pokud tam nebude, pak se obraťte na informační linku ČP, s.p., kde jsou Vám schopni říct, kde je u vaší firmy problém s údaji nebo doručením.
Zdeněk Zajíček
treti zleva
Jak to, ze jako clen pravicove strany jste prosazoval reseni, ktere zadela na obrovske problemy firmam i lidem pri prokazovani, ze stat jim pred 10 lety poslal prave to a ne neco jineho? Vase totalni pohrdani potrebami lidi a firem je monumentalni.
Pane či paní třetí zleva, nemyslím si, že pohrdám lidmi a jejich potřebami. Naopak. Vážím si svobody nakládání se svým časem a svými penězi. Datové schránky konečně mohou docílit toho, aby stát konečně lidem sloužil a zbytečně je neotravoval tam, kde nemusí. I za deset let budete moci prokázat, co vám poštou přišlo nebo co poštou odešlo. Jen to teď budete prokazovat trochu jinak než dřív.
Zdeněk Zajíček
Karel Vomáčka
Některé dotazy svědčí o absolutní neznalosti pravidel bezpoečnosti v IT. Přístupové údaje se nemohou opravdu vydávat nikomu jinému, než jejich vlastníkovi. Pokud si je nechce vyzvednout, má ze zahraničí možnost plnou mocí pověřit k přístupu do datové schránky kohokoliv jiného. PIN od bankovní karty také nevydají nikomu, koho zmocníte...
Dobrý den, Karle, moc děkuji za pomoc při výkladu bezpečnosti v IT. Máte naprostou pravdu, že podobně se nedává nikomu cizímu platební karta s PIN do ruku. A ta plná moc ze zahraničí to řeší. Jen taková pověřená osoba má své "vlastní" přístupové údaje, aby bylo jasné, kdo, kdy a co dělal v datové schránce firmy.
Zdeněk Zajíček
Milan Jalový
Proč nutíte užívat datové schránky právnické osoby, které mají např. 1 až 10 zaměstnanců nebo také žádného? Proč si nemohou subjekty vybrat, zda chtějí či nechtějí zasílat písemnosti elektronicky? Pokud někdo obhajuje tento systém, že je ekonomický, tak nechť ho využívají ti pro které je ekonomický a úsporný. Proč máme trpět za neschopnost státu doručit písemnost zákonnému nebo statutárnímu zástupci běžnou poštou tzv. "nedostižitelným subjektům", nebo za to, že někdo "šetří" na základním právu demokracie = možnost si vybrat? Nám také nikdo "nezjednodušuje" komunikaci s problémovými subjekty. Systém považuji za další prvek "státní šikany". Děkuji
Dobrý den, Pane Jalový, moc mě mrzí, že vidíte v zavedení systému šikanu ze strany státu. Ta naše snaha je naprosto opačná. Nevím jak vy, ale já to na poštu nějak nestíhám. Pokud vy máte deset zaměstnanců, tedy máte dobrou malou firmu, pak se musíte pořádně otáčet, abyste se na trhu uživili. Systém datových schránek vám umožní šetřit čas a peníze. Za komunikaci se státem nebudete nic platit a všechno vám bude chodit od státu na jedno místo do datové schránky. Vždy rád dávám srovnání. Předpokládám, že vaše firma má internetové bankovnictví a že už teď neběháte do banky s každým příkazem k úhradě. Večer nebo nad ránem prostě a jednoduše vše vyřídite z kanceláře nebo z domova. A datové schránky jsou z hlediska principu fungování a z hlediska pohodlí klienta to samé. Stát musí sloužit a pokud dokumenty na úřadech vznikají v počítači, není jediný důvod proč by se měli tisknout a dávat do obálek, aby se k vám dostali. Navíc většinu těch papírů stejně potřebujete pro jiný státní úřad. Takhle ho bez dalšího jednoduše přeposlete tam, kam patří. Přeji trpělivost a věřím, že vám skutečně datové schránky budou sloužit.
Zdeněk Zajíček