Kamiony v Česku nerespektují omezení jízd a vyjíždějí, i když jim za to hrozí pokuty. Ukázala to statistika dopravní policie, kterou HN získaly. Z ní vyplývá, že když o letošních prázdninách platilo víkendové omezení jízd kamionů, zvedl se počet chycených řidičů, kteří zákaz nerespektovali, ve srovnání s předchozími měsíci téměř pětinásobně. Dostat pokutu je totiž pro řidiče kamionů přijatelnější než čekat na odstavném parkovišti.
Situaci, kdy řidiči kamionů porušují zákon, chce ministerstvo dopravy „vyřešit“ tím, že zákony nezpřísní. Proto minulý týden padlo rozhodnutí, že vláda s nejvyšší pravděpodobností stáhne návrh zákona, který měl zavést páteční zákaz jízd kamionů po celý rok.
Bezpečnost za peníze
„Zjistili jsme, že například o prázdninách víkendový zákaz vyjíždění stejně řidiči nedodržovali. Tahle taktika na ně prostě neplatí. I proto jsme se rozhodli návrh zákona stáhnout a místo toho se s řidiči dohodnout jinak. Místo zákazu jízd jim v pátek odpoledne zvýšíme mýtné,“ řekl Hospodářským novinám ministr dopravy Gustáv Slamečka.
Ministerstvo tím nepřímo naznačilo, jakou logikou se řídí: když někdo zákon porušuje, tak zákon přizpůsobíme. Ale výměnou za to si necháme zaplatit. Podle informací HN totiž chce ministerstvo místo zákazu pátečních jízd zvýšit kamionům v pátek mýtné až jednou tolik.
„Přesný model poplatků ještě ladíme, příslušná směrnice umožňuje zvýšit mýtné ve vybraném čase až o 100 procent,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Přitom novela silničního zákona o pátečním zákazu jízd kamionů, kterou předložil tehdejší ministr životního prostředí Martin Bursík, měla především zvýšit bezpečnost na českých silnicích a snížit negativní vliv autodopravy na životní prostředí.
Nevyjíždět? Raději pokutu
„Výsledek, ke kterému jsme po jednání s autodopravci dospěli, je kompromisem obou stran. Byl bych opatrný ohledně rychlých závěrů ve smyslu negativního vlivu na životní prostředí a nehodovosti. Existuje mnoho názorů, mnoho studií, a často s naprosto protichůdnými závěry,“ odpovídá mluvčí dopravy Hanzelka na otázku, proč se ministerstvo rozhodlo „vyměnit“ pátky bez kamionů za vyšší příjmy z mýtného.
Slamečka už počítá, jak zdražit dálnice kamionům v pátek - čtěte ZDE
Od roku 2012 by se mohlo mýtné vybírat i na silnicích druhých a třetích tříd - čtěte ZDE
Že se autodopravcům vyplatí porušovat zákon a raději než čekat na odstavném parkovišti riskují pokutu, dokládají statistiky z letošního léta. Tedy z doby, kdy platilo prázdninové omezení jízd kamionů během víkendů a pátků. Zatímco běžně za čtvrtletí policie eviduje průměrně 150 porušení zákazu jízd, v době prázdnin jich bylo přes 670. Jedním z důvodů je i relativně nízká pokuta: 2500 korun a dva body při vyřízení na místě, ve správním řízení činí pokuta 5000 korun.
„Dopravci se v době krize potýkají s poklesem objednávek. Zákaz jízd jim situaci ještě komplikuje,“ vysvětluje Vladimír Starosta, majitel přepravní společnosti OK Trans Praha.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist