Někteří šoféři si budou moci z auta beztrestně vyndat rezervu, a to včetně řidičů kamionů. Náhradní kolo v autě je už podle ministerstva dopravy přežitek.

Řidičům od zítřka bude stačit jen sada na opravu obsahující speciální sprej, který díru v pneumatice zacelí. Ne ale všem. U škodovek pravidlo platí od favoritu výše. „Co se týče ostatních aut, doporučujeme řidičům, aby se informovali u výrobců,“ řekl ředitel odboru provozu silničních vozidel Ministerstva dopravy Josef Pokorný.

Náhradní kolo musí mít nadále ta auta, u nichž je součástí bezpečnostního systému. Od zítřka nemusí kolo dávat do nových aut ani výrobci. Stejně jako řidiči musejí ale přiložit sadu na opravu pneumatik.


Odborníci na dopravu ale krok ministerstva kritizují. Podle nich i na píchlé pneumatice, která odpovídá moderním standardům, lze ujet až dvě stě kilometrů a sada je tedy zbytečná. K ničemu je řidiči i v momentě, kdy si například o obrubík prorazí bok pneumatiky. Pro řidiče je proto lepší dál rezervu vozit. A to i kvůli policii. „Budeme to kontrolovat. Budeme mít také seznamy aut, která musejí rezervu mít,“ upozornil ředitel služby dopravní policie Leoš Tržil.

Řidiči kamionů rovněž už nemusejí rezervu vozit. Mohou jezdit dokonce i bez sady na opravu pneumatik. Podle nové vyhlášky jim postačí smlouva s asistenční službou, která jim píchlé kolo přijede vymněnit.

Hasiči si hasicí přístroj neprotlačili

Vyhláška mění i vybavení lékárničky. Řidiči ale mají čas do začátku roku 2011, aby si ji dovybavili. Nově budou potřebovat speciální fólii, která v zimě zahřeje zraněného či resuscitační masku pro umělé dýchání. Naopak v lékárničce už nebudou muset být svírací špendlíky, odpadá také povinnost měnit si často obvazy, podle vyhlášky je jedno, zda jsou sterilní nebo ne.

Přesto. Nová lékárnička vyjde asi o dvě stě korun dráž. Odborníci doporučují počkat rok, až budou na trhu nové komplety a koupit balení jako celek. V něm musí být i leták s návodem, jak se při nehodě chovat. Řidiči osobních aut s sebou musí také vozit reflexní vesty.

I přes velký tlak hasičů nezavádí nová vyhláška povinnost vozit v autě hasicí přístroj. Okolní země, jako je například Rakousko, jej ale vyžadují.