Poslanci ve čtvrtek ve zrychleném režimu oddálili jeho účinnost do roku 2014. Novelu zákona o drahách musí posvětit ještě Senát. Ministr dopravy Gustáv Slamečka upozornil, že pokud by parlament nestačil schválit zákon do prosince, kdy má nabýt účinnosti evropské nařízení, muselo by Česko přejmout všechny povinnosti pro železniční dopravce. To by se podle něj nedalo technicky uskutečnit.
Staví se, proto se vlaky zpožďují
Důvodem odkladu je údajně rozsáhlá stavební činnost na tuzemské železniční síti, kvůli které se vlaky zpožďují. Zejména České dráhy by tak prý doplácely na činnost stavebníků.
Podle ministerstva dopravy podobný odklad umožňuje legislativa EU a využila ho řada států. Odložení platnosti evropského nařízení, které začne platit v roce 2010, však musí mít formu zákona.
Zpozdil se vlak? Evropský parlament schválil nařízení o odškodnění - čtěte ZDE
Vlakové výluky stojí ČD stále více. Za náhradní autobusové spoje - čtěte ZDE
Zpráva o kvalitě služeb každý rok
Podle evropského nařízení by cestující měl mít nárok na vrácení čtvrtiny až poloviny jízdného při zpoždění nad jednu hodinu. To by neplatilo, pokud by ho dráhy na zpoždění upozornily ještě předtím, než si koupí jízdenku. Pokud spoj vůbec nedojede a firma nezajistí náhradní dopravu, zaplatí cestujícímu cenu jízdenky plus 50 procent navíc
Dopravce bude povinen zaplatit kompenzace ale jen tehdy, pokud zpoždění zaviní on. Například uvázne-li autobus v zácpě, nedostane cestující ani korunu. Stejně jako když zpoždění vlaku zaviní například výluka na trati.
Železniční dopravce bude mít nově povinnost každoročně do 30. června zveřejnit zprávu o kvalitě poskytovaných služeb za uplynulý rok. Bude ji muset rovněž zaslat Evropské železniční agentuře.
Jak je to s odškodněním teď
Kompenzace pro cestující za zpoždění také nejsou v české dopravě běžné a žádný zákon to dopravcům nepřikazuje. Ale například České dráhy nebo Student Agency už cestujícím, kteří jejich vinou dorazí do cíle pozdě, platí.
ČD vracejí plné jízdné už při pěti minutách zpoždění, pokud cestující nechce takový vlak použít. U mezinárodních souprav dávají při zpoždění nad hodinu 20 procent slevu. Prodlení však musí způsobit dráhy, ne například výluky.
Podle mluvčího drah Petra Štáhlavského je přesnost vlaků ČD srovnatelná se zahraničím, kde se pohybuje také kolem 90 procent.Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist