V noci z neděle na pondělí se nad strojem letícím z Ria de Janiera do Paříže zavřely vody Atlantiku. Pátrání po letadle, které mělo na palubě 228 lidí, zaměstnává záchranáře i vojáky několika zemí. S přibývajícím časem se ovšem naděje na záchranu posádky a cestujících ztenčuje. Vyšetřovatelé zvažují jako příčinu zmizení letadla tropickou bouři a nevylučují ani zásah bleskem.

Je letecká doprava bezpečná? Co musí všechno umět kapitán letadla transatlantické linky? Je letoun po zásahu bleskem ještě vůbec ovladatelný?

Na Vaše otázky odpovídal viceprezident pro letový provoz ČSA a pilot v jedné osobě Jan Janík.

 

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Peetee
Mám dotaz, jak vlastně scanuje palubní meteorologický radar prostor v dráze letu a okolí? Je to horizontální řez nebo nějaká jiná komplexnější forma zobrazení? Zobrazuje v případě výskytu turbulentních oblastí pouze údaje o místě a "plošné velikosti" nebo i údaje o jejich výšce a vertikálním pohybu?
Dobrý den, přeji všem příjemné odpoledne. Jedná se samozřejmě o horizontální řez s tím, že vertikální rovina radaru se může řídit vychýlením antény (fyzicky, nebo elektricky). Zobrazuje intenzitu srážek pomocí barevného spektra - od žádné, přes zelenou, žlutou, popřípadě červenou nebo fialovou. Poslední dvě jsou pravděpodobným jádrem bouřek.
Jan Janík
Tomáš Čermák
Dobrý den, vím že teď je ještě předčasné dělat jakékoliv závěry ohledně příčin nehody, ale zdá se mi že ty turbulence v tom mohly hrát svoji roli. V novinách se píše že letadla turbulence vydrží ale není to tak úplně pravda. V roce 1966 se ve vzduchu s velikou pravděpodobností díky velmi silné turbulenci doslova rozpadl Boeing 707 u hory Fuji v Japonsku. Stíhačka která tam letěla chvíli poté naměřila zrychlení v turbulenci od +9G až -4 G. To zjevně nemůže velké letadlo vydržet. Abych se také na něco zeptal. Při průletu běžnou turbulencí se nechává zapnutý autopilot nebo se pilotuje ručně? Děkuji za odpověd.
Určitě je předčasné dělat závěry. Nicméně současná letadla jsou konstruována tak, aby vydržela možné násobky přetížení ve výškách a při rychlostech, kterými létají. V přírodě se mohou samozřejmě vyskytnout extrémy, nicméně jejich pravděpodobnost je extrémně nízká. Autopilot je v průběhu letu turbulencí zpravidla zapnutý.
Jan Janík
Petr
Dobrý den, z informací které byly zveřejněny vyplývá, že nad oceány není letadlo sledováno pozemními radary, nebo družicovým navigačním systémem, který by předával údaje do řízení letového provozu. Domnívám se však, že USA musí mít zabezpečen vzdušný prostor nad Atlantikem tak, aby je nepřekvapil případný útok bombardérů Ruska v eventuální jaderné válce. Víte jakým způsobem je tento vzdušný prostor sledován? Děkuji
Nechci a samozřejmě se nemůžu vyjadřovat k úrovni zabezpečení vzdušného prostoru nad Atlantikem z hlediska vojenské obrany USA, nebo kterékoli jiné země. Civilní provoz je však řízen a sledován průběžně po celou dobu letu, minimálně však v intervalech 10 stupňů zeměpisné délky. K tomu se používají jak krátkovlnné vysílačky, tak i satelitní datové systémy (ACARS).
Jan Janík
VelkyX
Dobrý den, spekuluje se, že letadlo mohl zasáhnout blesk. Doteď jsem si myslel, ze v 10km nad zemí bouřky nejsou? Nebo snad ano?
Bouřky v tropických a subtropických oblastech mohou dosahovat výšky až 18km. Ve valné většině případu lze bouřku obletět.
Jan Janík
Zvědavec
Dobrý den, je v době satelitních telefonů a přijímačů GPS za pár šlupek problém, aby letadlo v pravidelných intervalech (dejme tomu 30s) odesílalo informace o výšce, rychlosti a poloze? Někde jsem četl, že denně je v provozu 25000 spojů. To je celkem 72 milionů záznamů denně, pokud by všechny spoje byly celých 24 hodin ve vzduchu a to je množství dat, které zvládne výpočetní centrum v ceně desetiny motoru Airbusu A330. Poměrně často se objevují informace o tom, že se letadlo ztratilo, že se po něm pátrá a většinou to dlouho trvá. Před dvaceti lety na to technologie nebyly, dnes jsou. V čem je problém?
Většina moderních letadel podává hlášení pomocí datové komunikace o svém stavu.
Jan Janík
béda
Dobrý den, jaké jsou pravděpodobnostní (rozumněno statistické)šance pro přežití při nouzovém přistání na vodě? A ještě rochu jinak: kdo má statisticky největší šanci na přežití cestující (případně která sedadla - vepředu nebo vzadu v uličce či u oken) či členové posádky? Děkuji, přeji jen samé lety bez komplikací!
Vždycky existuje pravděpodobnost přežití. Posádky jsou na to důkladně cvičeny a připravovány. Na druhou část otázky neexistuje jednoznačná odpověď - každá mimořádná situace může být jiná.
Jan Janík
Juraj
Dobrý deň pán Janík Využijem tuto možnosť na položenie otázok. Som letecký fanda a trocha amaterský pilot. Zaujimalo by ma ako su zabezpečené rozostupy medzi lietadlamy v priestoroch, ktoré nie su pokryté radarom napr.nad oceanom. Ako sa tento problem rieši keď lietadlo musí neplanovane zmeniť kurz alebo letovú hladinu. Letu zdar! Juro
Rozestupy jsou zajištěny předepsanou výškou, předepsanou rychlostí a nařízeným časem vstupu do prostoru a řízeny a kontrolovány v jednotlivých kontrolních bodech.
Jan Janík
b. b.
Co se stane s letadlem po zásahu bleskem? Co všechno potom nefunguje a na jak dlouho? Díky
Většinou nic podstatného a všechno funguje. Soudobá letadla jsou samozřejmě konstruována s ohledem na možný zásah bleskem. Ve vyjímečných případech došlo k dočasnému výpadku (řádově v sekundách) některých systémů letadla. Nikdy to neznamenalo ztrátu kontroly nad letem a dopravních letadlem.
Jan Janík
anonym
Spolecnost AirFrance nabizi letenky v nadstandardni cenove kategorii oproti nizkonakladovym spolecnostem. Skoda, ze vyssi cena neznamena vyssi bezpecnost, domnivate se, ze liberalizace v letectvi, nastup nizkonakladovych spolecnosti a zrealneni cen letenek prokazalo oligopolni (umele nadhodnocene) ceny v odvetvi?
Nedomnívám.
Jan Janík
rado
Jake mate osobne zkusenosti se zaoceanskymi lety? Jake nejvetsi problemy jste jako kapitan letadla musel resit?
Osobně nemám zkušenost se zaoceánskými lety. Nicméně mám k dispozici všechny záznamy o letech prováděných ČSA včetně zaoceánských letů.
Jan Janík
technik
Dobrý den. Chtěl bych se Vás zeptat na ten druhý, netechnický aspekt tragédie. Jak takováto tragická událost, která se stane vašim kolegům (pilotům) působí osobně na Vás? Nemám na mysli ani tak lidský pohled (každý soudný člověk takovou událostí musí být otřesen), ale spíše pohled profesní. Berete to jako sice krajně nepříjemnou, ale přece jenom jako součást Vašeho povolání (jako řidič kamionu asi nerozvažuje o další jízdě po každé nehodě na světě - nejde-li o neštěstí někoho z jeho blízkých), nebo to může Vás či některé z Vašich kolegů až odradit od létání či ke zvýšení nedůvěry ke strojům, které používáte? Asi taky na to má vliv vyjasnění příčiny katastrofy?
Rozhodně tato tragická událost ani v nejmenším neovlivnila moji důvěru v bezpečnost letecké dopravy, důvěru v kvalitu letadel, ve kterých lítám (A320) ani důvěru v kvalitní výcvik pilotů a letušek. Pokud se dozvíme, co se stalo, určitě se budeme snažit z toho poučit.
Jan Janík
Jakub
Dobrý den, rád bych se zeptal, zda-li jste Vy nebo některý Váš kolega osobně někdy zažili nadstandardní situaci a pokud ano, můžete-li o tom něco málo napsat. Také by mě zajímalo, jak je zajištěn přívod kyslíku do kokpitu v moderních airbusech v případě problémů. /také vypadnou ze "stropu" přívody kyslíku?/ A poslední dotaz - provádí-li letoun automaticky korekce let. dráhy, které jsou ovšem špatné (jak jsme o tom naposledy slyšeli u aerolinek Qantas, kde se letadlo propadlo o mnoho desítek metrů), má pilot možnost v tu chvíli efektivně zasáhnout nebo letadlo jeho zásah nepovolí? Děkuji.
Většina letů, které jsem absolvoval byly standardní. Přívod kyslíku je zabezpečen jednak kyslíkovými bombami pro piloty, chemickými vyvíječi kyslíku pro cestují a palubní personál (včetně toalet a vypadnou ze stropu) a dále pak přenosnými kyslíkovými přístroji. Samozřejmě má pilot v každém okamžiku možnost přejít na manuální řízení letadla.
Jan Janík
Marek
Dobry den. Zeptam se mozna hloupe, az usmevne, ale neuvazovalo se nikdy o pouziti nejakych padaku, ktere by se automaticky vystrelily v pripade, ze letadlu vypadnou motory, nebo je neovladatelne? Zejmena nad more, kde neni riziko, ze by takove letadlo "doplachtilo" do obydlene oblasti by to mohlo pomoci.
Ne. Neuvažovalo. Civilní letecká doprava je absolutně nejbezpečnější způsob dopravy. To stále platí.
Jan Janík
Martin
Dobrý den, četl jsem že ČSA je nejbezpečnější letecký dopravce. Je to pravda? Pokud ano, jakým způsobem se to vyhodnocuje? A opět, je-li to pravda, jste pyšní na tuto informaci? Děkuji MD
Statistiky bezpečnosti jsou u ČSA velmi dobré. Téměř u 100 % všech letů vyhodnocujeme data z palubních zapisovačů a na jejich základě upravujeme naše postupy, popřípadě výcvik posádek.
Jan Janík
David
Zdravim Vas. Prosim dejte do poradi nepriznive podminky z pohledu pilota, tzn. co vyzaduje vase maximalni zapojeni a kde se pozna zkuseny pilot nejvice. Mam na mysli: turbulence, snehove vanice, krupobiti, vichrice, namrzlou pristavaci drahu, cross wind landing, kratkou pristavaci drahu atd. Vzpomenete na nejaky vas konkretni let, kde jste si rikal, ze tav. "jde do tuheho"? Predem diky za odpovedi.
Všechno dohromady?
Jan Janík
Swamiji
Dobrý den, zajímalo by mě, jak moc se v horizontální rovině může letadlo propadnout při turbulencích? (běžné i extrémmí). A ještě dotaz, co jev "jet stream" na sev.polokouli, má nějaký vliv na sílu či intenzitu výskytu turbulencí?
Při extrémní turbulenci může dojít k vertikálním odchylkám letu. Jet stream na severní polokouli výrazně zrychluje lety z Ameriky do Evropy a má vliv na turbulenci ve vysokých hladinách.
Jan Janík
xHall
Dobry den, Jak je vlastne jistena elektroinstalace Airbasu?Videl jsem plany Boingu a tam sic vsechny dulezite procesy jsou jisteny 3 nezavislymi okruhy, nicmene prisput do kokpitu je pres jeden rozbocovac a jednim tunelem. V pripade pozaru na elektronistalaci (umim si predstavit ze po zasahu bleskem to muze nastat kdyz se dobre trefi)je potom posadka odkazana na ohromne ryziko ze se ji 2 m za hlavou nespekeka elektroinstalace. Dekuji. Pekny den
Všechny systémy letadla jsou jištěny samostatně. Zároveň všechny systémy jsou zálohované, nebo/zároveň existují postupy, jak nefunkčnost některého ze systému nahradit. Požár je vždy velmi významné riziko a proto se posádky důkladně cvičí na jeho zvládnutí.
Jan Janík
anonym
Většina moderních letadel podává hlášení pomocí datové komunikace o svém stavu. Právě, myslel bych si, že A330 je poměrně moderní letadlo. Máte představu, proč toto letadlo hlášení neposílalo?
Podle neověřených informací z médií letadlo zprávu o svém stavu poslalo. Je třeba počkat na závěrečnou zprávu z vyšetřování.
Jan Janík
sylva
Ke které variantě příčiny havárie francouzského airbusu se vy jako odborník přikláníte?
K žádné. Bez důkladného šetření a seznámení se se všemi dostupnými fakty nelze dělat předčasné závěry.
Jan Janík
petr
Zajímalo by mě, zda by nebylo řešením se při dnešní úrovni meteorologie za každou cenu vyhýbat oblastem podobných turbulencí? Není třeba řešením vystoupat nad takovou oblast do větší výšky?
Určitě se letadla vyhýbají oblastem turbulence, pokud je to možné. Turbulence v tropických bouřích může sahat výše než je dostup dopravního letadla. Standardní postup je takovou oblast obletět.
Jan Janík
Pavel Vojtíšek
dobrý den, chtěl bych se zeptat, pod jakým úhlem zpravidla dopadá neovladatelné letadlo na vodní hladinu. Děkuji a přeji mnoho zdaru.
Na to neumím odpovědět.
Jan Janík
aaa
Možná je to fakt hloupost, ale co by se stalo, kdyby z ničeho nic na letadlo spadl některý odpadů, který koluje na oběžné dráze? (třeba palivová nádrž rakety - nebo snad hoří jen při cestě na zem dolů a nahoru ne?)
Pravděpodobnost je skoro nulová. Je velmi pravděpodobné, že objekt padající při orbitální rychlosti do atmosféry shoří dříve, než se dostane do výšky, ve které se pohybuje dopravní letadlo.
Jan Janík
Ruda
Dobry den, Jaky byl Vas nejkritictejsi / nejnebezpecnejsi moment v kariere pilota CSA? Dekuji Ruda
Pokud se neptáte na ranní pražskou špičku v autě při cestě na letiště, tak po pilotní stránce jsem za 5 let lítání pro ČSA nezažil nic, co bych mohl osobně označit za kritické nebo nebezpečné.
Jan Janík
Petr Adamek
Dobrý den, měl bych dvě otázky: Jsou nějaká speciální pravidla, která musí splňovat letouny používané pro transatlatnické a transpacifické lety? Co může udělat posádka, která se nad oceánem dostane do nouzové situace?
Ano jsou. Těch podmínek je více, než prostor, který nám poskytuje tento rozhovor. Nad rámec kontinentálního letu musí být letadlo například vybaveno dvěma krátkovlnnými radiostanicemi popřípadě datovou komunikací, záchrannými vestami a čluny, atd... Děkuji všem za dotazy a jsem rád, že jsem na ně mohl odpovědět. Na shledanou na palubě některého z našich letadel.
Jan Janík

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist