Rada hlavního města Prahy v úterý učinila důležitý krok k výstavbě nových stanic metra. Schválila 10,7 miliardy korun na prodloužení trasy A ze stanice Dejvická do Motola.
Celkové náklady dosáhnou zhruba 18,7 miliardy korun, z toho více než osm miliard tvoří příspěvek z Evropských fondů. Informoval o tom tiskový mluvčí pražského magistrátu Jiří Wolf.
"Prodloužení trasy A západním směrem za stanici Dejvická patří mezi jednoznačně klíčové záměry rozvoje sítě pražského metra. Návrh na dofinancování z rozpočtu města bude nyní projednáván na jednání zastupitelstva 28. května," dodal mluvčí.
Levněji než do Letňan
Prodloužení trasy metra A v délce 12,9 kilometru bude rozděleno do tří etap.
První bude dlouhá asi šest kilometrů a povede ze stanice Dejvická přes stanice Červený Vrch, Veleslavín a Petřiny do Motola. Tato etapa má být postupně vybudována do roku 2013 (zprovoznění metra na Petřiny) a 2014 (zprovoznění metra do Motola).
Druhá, celkem 4,3 kilometru dlouhá etapa, napojí stanice Bílá Hora, Dědina a Dlouhá Míle (předpokládané zprovoznění v roce 2017).
Poslední a nejkratší úsek bude zahrnovat stanice Staré Letiště a Letiště Ruzyně. Metro na letiště by mělo být otevřeno v roce 2018.
článek pokračuje pod obrázkem
Pražské metro před týdnem oslavilo své pětatřicáté výročí. Od 9. května 1974, kdy svezlo v podzemí Prahy svezlo první cestující, se notně proměnilo. Postupně přibývaly další trasy a stanice, z vestibulů zmizely turnikety a výpravčí. Po sametové revoluci pak došlo k přejmenování stanic, jako byly Leninova, Mládežnická či Moskevská.
TEST: Metro slavilo 35 let. Jak dobře ho znáte? - čtěte ZDE
Příští stanice Hlavní nádraží, uslyšel Gustáv Husák. A poprvé vyjelo metro - čtěte ZDE
Vůbec posledními zatím otevřenými stanicemi byly Střížkov, Prosek a Letňany na trase C v květnu 2008.
Ve srovnání s aktuálně plánovanými stanicemi metra A do Motola šlo o poměrně drahé projekty, trať dlouhá 4,6 kilometru totiž stála 15 a půl miliardy korun a jeden kilometr tak Prahu přišel na zhruba 3,37 miliardy korun.
U nově plánovaného metra A přitom jeden kilometr vychází na 3,12 miliardy korun, tedy o 250 milionů méně. "Áčko" se navíc v první fázi rozroste o čtyři vestibuly, zatímco na "céčku" vyrostly vestibuly jen tři.
Podle magistrátu je projekt rozšíření metra A ekonomicky efektivní a životaschopný a je prokázána jeho ekonomická návratnost.
"Cílem je zlepšení dopravní obsluhy Prahy 6 přímým napojením na trasu metra, odlehčení Vítězného náměstí a přilehlé části Prahy 6 od autobusové dopravy a zkvalitnění dopravní dostupnosti nemocnice Motol," říká Wolf.
Prohlédněte si vizualizace, jak by mohlo vypadat pražské metro v letech 2025, 2050, 2075 a 2100. Vizualizace pocházejí ze serveru metroweb.cz a neurčují žádný závazný plán, pouze možnou vizi.
![]() | ![]() |
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist