Dálnice D 11 z Prahy do Hradce Králové je od pondělí o necelé tři kilometry delší. Sjezd z dálnice je nově u Praskačky místo u Libišan. Nový úsek má zatím dva jízdní pruhy. Agentuře ČTK to řekl Roman Kluzák z tiskového oddělení Ředitelství silnic a dálnic.
Prodloužením dálnice na téměř 90 kilometrů si oddechlo asi 400 obyvatel Libišan, přes které se dva roky od otevření dálnice na konci roku 2006 valila veškerá doprava z autostrády.
Královehradecký kraj chce urychlit stavbu dálnice novým zákonem
Z nového sjezdu se řidiči dostanou na hlavní silnici z Hradce Králové na Přelouč, jako dosud z libišanského sjezdu. V opačném směru od hradecké čtvrti Kukleny přes Plačice je ke sjezdu navede dopravní značení. Dosavadní sjezd u Libišan bude pro veškerou dopravu uzavřen.
Kamionům vjezd zakázán
Nový sjezd z dálnice nadále nebudou moci využívat řidiči nákladních automobilů. Ve směru od Prahy budou kamiony z dálnice stále sjíždět v Novém Městě u Chlumce nad Cidlinou. V Novém Městě také budou dál na dálnici najíždět ve směru od Hradce. Na okraji Hradce totiž není dostatečně velká křižovatka, která by kamionovou dopravu z dálnice zvládla.
Aby silničáři zmírnili dopady dopravy na obyvatele v Libišanech, nechali lidem v domech nainstalovat protihluková okna, v obci vybudovali chodníky a ostrůvky pro bezpečnější přecházení silnice. Sjezd přes Libišany byl dosud možný jen na výjimku hygieniků do konce letošního roku.
Nynější prodloužení dálnice je součástí dvanáctikilometrového úseku stavby dálnice z Osiček do Hradce Králové. Z úseku je nyní v provozu asi osm kilometrů. Úplnému dostavění čtyř kilometrů až do Hradce Králové zatím brání nedořešená výměna pozemků farmářky Ludmily Havránkové pod dálnicí za jiné pozemky státu. Výměnu pozemků v říjnu schválila vláda. Pokud se směna uskuteční, měla by dostavba celé dálnice do Hradce trvat necelé dva roky.
Z Hradce Králové by stavbaři měli dálnici stavět dál na Jaroměř, k česko-polské hranici na přechodu Královec na Trutnovsku by autostráda měla pokračovat jako rychlostní silnice R 11. Původní návrh úseku dálnice z Prahy přes Hradec ke Královci byl schválen už v roce 1963. První úsek D 11 z Prahy do Libice nad Cidlinou byl otevřen v osmdesátých letech. Před dvěma lety otevřený úsek dálnice z Poděbrad k Hradci v délce 42 kilometrů stál 15 miliard korun.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist