Dálnice D1 - úsek D47Dálnice D 11 z Prahy do Hradce Králové je od pondělí o necelé tři kilometry delší. Sjezd z dálnice je nově u Praskačky místo u Libišan. Nový úsek má zatím dva jízdní pruhy. Agentuře ČTK to řekl Roman Kluzák z tiskového oddělení Ředitelství silnic a dálnic.

Prodloužením dálnice na téměř 90 kilometrů si oddechlo asi 400 obyvatel Libišan, přes které se dva roky od otevření dálnice na konci roku 2006 valila veškerá doprava z autostrády.

Čtěte více

Z nového sjezdu se řidiči dostanou na hlavní silnici z Hradce Králové na Přelouč, jako dosud z libišanského sjezdu. V opačném směru od hradecké čtvrti Kukleny přes Plačice je ke sjezdu navede dopravní značení. Dosavadní sjezd u Libišan bude pro veškerou dopravu uzavřen.

Kamionům vjezd zakázán

Nový sjezd z dálnice nadále nebudou moci využívat řidiči nákladních automobilů. Ve směru od Prahy budou kamiony z dálnice stále sjíždět v Novém Městě u Chlumce nad Cidlinou. V Novém Městě také budou dál na dálnici najíždět ve směru od Hradce. Na okraji Hradce totiž není dostatečně velká křižovatka, která by kamionovou dopravu z dálnice zvládla.

Aby silničáři zmírnili dopady dopravy na obyvatele v Libišanech, nechali lidem v domech nainstalovat protihluková okna, v obci vybudovali chodníky a ostrůvky pro bezpečnější přecházení silnice. Sjezd přes Libišany byl dosud možný jen na výjimku hygieniků do konce letošního roku.

Nynější prodloužení dálnice je součástí dvanáctikilometrového úseku stavby dálnice z Osiček do Hradce Králové. Z úseku je nyní v provozu asi osm kilometrů. Úplnému dostavění čtyř kilometrů až do Hradce Králové zatím brání nedořešená výměna pozemků farmářky Ludmily Havránkové pod dálnicí za jiné pozemky státu. Výměnu pozemků v říjnu schválila vláda. Pokud se směna uskuteční, měla by dostavba celé dálnice do Hradce trvat necelé dva roky.

Z Hradce Králové by stavbaři měli dálnici stavět dál na Jaroměř, k česko-polské hranici na přechodu Královec na Trutnovsku by autostráda měla pokračovat jako rychlostní silnice R 11. Původní návrh úseku dálnice z Prahy přes Hradec ke Královci byl schválen už v roce 1963. První úsek D 11 z Prahy do Libice nad Cidlinou byl otevřen v osmdesátých letech. Před dvěma lety otevřený úsek dálnice z Poděbrad k Hradci v délce 42 kilometrů stál 15 miliard korun.