Strojvůdce rychlíkové soupravy, která dnes dopoledne narazila ve Studénce do spadlé ocelové mostní konstrukce, se zachoval jak nejlépe mohl a tím si také zachránil život. Na dotaz ČTK to řekl mluvčí Federace strojvůdců Libor Poláček.

Více o vlakovém neštěstí

Strojvedoucí rychlíku EuroCity Comenius už podle náměstka generálního inspektora Drážní inspekce Jana Kučery vypověděl, že při průjezdu stanicí rychlostí cca 135 km/h si všiml, že mostní konstrukce před ním se zhoupla a začala padat. Použil proto rychlobrzdu a schoval se ve strojovně; za šest sekund nastal náraz při rychlosti cca 120 km/h.

"Jediné, co může dělat, je použít rychlobrzdu, aby zmírnil (rychlost). Takže se zachoval jak nejlépe mohl. Jsou učeni, že pokud jim hrozí nebezpečí, tak mají využít možnosti a po použití rychlobrzdy se skrýt, utíkat do strojovny," řekl ČTK Poláček.

Strojovna zachránila muži život

Riziko v kabině je podle jeho slov velké, ale čelní náraz je vždy nejhorší, obyčejně bývá stanoviště celé zdemolované. "Myslím, že České dráhy jsou v tom nevinně...On to viděl a ještě stačil skočit do strojovny - a tomu asi zachránilo život," míní Poláček.

Šest lidí po srážce zemřelo a 41 bylo zraněno, mezi nimi strojvedoucí, který vyvázl s lehčím zraněním, a další dva ze čtyř členů vlakové čety. Nehoda zdemolovala lokomotivu a čtyři vozy.

"Už se s tím nedalo nic dělat. Už nikdy nenastoupím do vlaku," řekl novinářům strojvůdce mezinárodního rychlíku.

Také podle strojvedoucího s dlouholetou praxí, který nechtěl být jmenován, udělal muž řídící lokomotivu to nejlepší, co je v dané chvíli možné. Rychlobrzda má aretaci a při jejím použití už není nutné ji držet. "Strojvedoucí tak může zabrzdit a utéci se schovat do strojovny, kde je obrovský a těžký transformátor a lokomotiva zde má nejsilnější rám, je tudíž největší naděje, že přežije," řekl ČTK.

Drážní inspekce letos eviduje celkem 87 případů srážky vlaků s překážkou, mimo té dnešní. Z toho 42 procent srážek a nehod letos bylo se spadlými stromy a větvemi, 15 procent se zvířaty, ostatní s různě pohozenými předměty, zvláště jízdními koly a balíky slámy.

Nejzávažnější případ z letoška mimo dnešní nehody se podle Kučery stal mezi stanicemi Polom a Suchdol nad Odrou, kdy InterCity Moravia jedoucí z Budapešti do Bohumína se 25. června srazil se spadlým stromem v trakčním vedení. Škoda byla téměř 860.000 korun.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist