praha_novostavby_192.jpgCentrum Prahy zahustí během několika let stovky nových domů. Některé z nich už rostou, výstavbu na dalších místech v úterý posvětila Rada hlavního města Prahy. O změnách územního plánu, které rada schválila, bude ještě v září hlasovat zastupitelstvo.

Novostavby na okraji

Na okrajích města nové domy porostou třeba u metra Roztyly, kde má vzniknout komplex bytových a administrativních budov, ve Vokovicích na plochách dnešního zahradnictví vznikne nové náměstí a bytové domy. Stavět se bude i v Michli, Hostivaři, Uhříněvsi nebo Sobíně. V Sedleci je plánovaná nová výstavba v areálu bývalých mrazíren a podél železniční tratě.

Kromě desítek domů seznam změn územního plánu počítá třeba i s vybudováním páteřní cyklotrasy přes Strašnice, Záběhlice a Vinohrady. Ve Strašnicích by navíc měl vzniknout park.

Konec Masarykova nádraží

Nejvýraznější zahuštění novými domy čeká širší střed Prahy. "Volné pozemky v centru jsou příliš atraktivní na to, aby se na nich nezačalo stavět," komentuje plány pražský urbanista Ivan Lejčar.

Sedmnáctihektarové území dnešního nádraží Bubny nahradí obytné a kancelářské budovy, místo kolejí na stávajícím nákladovém nádraží Žižkov se povine avenue navazující na Olšanskou ulici.

Lemovat ji mají administrativní budovy a domy s byty pro sedm tisíc lidí.

Vlaky zmizí také z Masarykova nádraží, nejstaršího v Praze, které bylo otevřeno již v roce 1845. Bulvár spojující Karlín s centrem města bude prodloužením Opletalovy ulice. Nové domy by zde mohly začít růst již za rok.

Čtěte více o plánovaných změnách Prahy

Trojici pražských nádraží, která projdou radikální změnou, doplňuje nádraží smíchovské. V jeho okolí by při revitalizaci železniční stanice měly vyrůst jak bytové a kancelářské domy, tak nový park, náměstí, autobusový terminál a obchodně-zábavní centrum.

Změny ve dvou vlnách

Změny územního plánu, které schválila rada pražského magistrátu, umožní také vybudování nového náměstí a parku na Veleslavíně.

Po seznamu změn územního plánu, které pražští radní včera odsouhlasili, budou následovat další. Připravuje se nový územní plán, který by pro výstavbu uvolnil další atraktivní pozemky v centru.

Hotov měl být do roku 2010, podle některých zastupitelů se ale konečná podoba zřejmě o něco zpozdí. Městské části již magistrátu poslaly náměty na možné změny na svých katastrech.

V územním plánu se objeví pouze část z nich, některé vyvolávají bouřlivé diskuse obyvatel už nyní. Mezi ty nejspornější patří plán na zastavění zeleného pruhu na Kavčích horách a pozemku vedle podolské vodárny na Praze 4.

Radnice páté městské části zase vzbudila nevoli obyvatel projektem na výstavbu nové čtvrti o rozloze několika hektarů nad Prokopským údolím.

Auta pod zem

Se stovkami nových domů do vnitřní Prahy přibudou desítky tisíc obyvatel a městské části se začínají připravovat na větší poptávku po parkovacích místech.

Část radnic chce problém řešit pomocí podzemních garáží.

Pokud to povolí nový územní plán, mohla by jich vzniknout víc než desítka.

Praha 1 plánuje podúrovňová parkoviště Na Františku a na Klárově, sousední Praha 2 je chce mít na Tylově náměstí či Jiráskově nábřeží, osmá městská část na Karlínském náměstí.

Zřejmě nejvíc podzemních parkingů se bude hloubit na Žižkově. Radnice Prahy 3 uvažuje v této souvislosti hned o sedmi lokalitách.

Jako první by se měly, v roce 2012, začít stavět garáže pod náměstím Jiřího z Poděbrad. Magistrát v tomto případě umožní stavbu i bez změny územního plánu. Náměstí by totiž po jejím dokončení mělo vypadat stejně jako nyní.

Další podzemní garáže by na Praze 3 mohly vyrůst například na Škroupově náměstí, Ondříčkově ulici a pod Mahlerovými sady.

Auta z ulic by mohla zmizet i díky parkovacím stáním ve vnitroblocích, o nichž se na Praze 3 také uvažuje. Všimli by si jich jenom návštěvníci vyhlídky na žižkovském vysílači, na něž dnes mezi střechami probleskují zelené ostrůvky parčíků mezi domy.

Pražská "místa na odstřel" 

praha_masarykovo_nadrazi_nove__192x128_.jpgMasarykovo nádraží, Praha 1

Místy, kde je od roku 1845 kolejiště, by měla vést ulice navazující na Opletalovu. Má spojit centrum s Karlínem.

 

Praha_nakladove_nadrazi_zizkov_nove__192x128_.jpgNákladové nádraží Žižkov, Praha 3

Moderní bulvár lemovaný byty pro sedm tisíc a kancelářskými budovami povode přes dnešní nákladové nádraží.

 

 

Praha_Smichov_nadrazi_nove__192x128_.jpgSmíchov-jih, Praha 5

Okolí Smíchovského nádraží projde revitalizací, během níž tam vyrostou obytné a administrativní domy, nové náměstí či park.

 

Praha_Vokovice_nove__192x128_.jpgVokovice, Praha 6

Novým přírůstkem do vokovické zástavby má být obytný soubor s centrálním náměstím a Parkem

 

 

 

Praha_Divoka_Sarka_louka_nove__192x128_.jpgDivoká Šárka, Praha 6

Na západním okraji přírodního parku Divoká Šárka má pole nahradit golfové hřiště.

 

 

Praha_Bubny_nadrazi_nove__192x128_.jpgNádraží Bubny, Praha 7

Na místě nádraží Bubny vyroste komplex obytných a administrativních budov. Domy pokryjí sedmnáctihektarové území.