televize-jidlo-dite-192.jpgV hlavním večerním čase mezi 19. a 23. hodinou lidé sledovali televizní programy nejkratší dobu od května 2002, a to hodinu a 25 minut.

Vyplývá to z pravidelné měsíční zprávy o sledovanosti Asociace televizních organizací (ATO) na základě peoplemetrového měření společnosti Mediaresearch, kterou v pátek asociace zveřejnila.

Obdobného minima dosáhla doba strávená lidmi u televizorů i v lednu a únoru. Podle některých odborníků jde o trend, a to nejen v ČR, ale i v dalších zemích. Odklon lidí od televize je zapříčiněn stoupající nabídkou jiných volnočasových aktivit, míní experti.

Čtěte více:

V květnu se dívali lidé průměrně na televizi denně o dvě minuty kratší dobu než ve stejném měsíci loni. Ze čtyřhodinového hlavního večerního času, označovaného jako prime time, pak Češi snížili sledovanost v letošním  květnu naprosto stejně, tedy o dvě minuty, v porovnání s květnem minulého roku.

Sledovanost jednotlivých televizních kanálů

televize_studio_350x210__192x128_.jpgVe srovnání procentuelních podílů televizních stanic na sledovanosti v hlavním večerním čase si ČT2 polepšila na 9,3 procenta, tedy o 2,3 bodu. Nova si pohoršila na 42,1 procenta, Prima nyní dosahuje 16,1 procenta celkové sledovanosti a ČT1 21,8 procenta.

Podíl ČT24 představuje 0,81 procenta pomyslného koláče sledovanosti, podíl ČT24 Sport klesl na 0,52 procenta. Podíl Novy Cinemy se zvětšil na 0,32 procenta, což představuje oproti předchozímu měsíci nárůst.

Fotbal televizním stanicím přilepšil

Krátkodobým nárůstem sledovanosti televize představovalo mistrovství světa ve fotbale v rozmezí od 7. do 29. června. To nezanedbatelně zvedlo procenta na ukazatelích mediálních průzkumů. Každý večer k obrazovkám usedali rozvášnění fanoušci, kteří působili radost nejen sobě, ale i vlastníkům televizních stanic.

Šlo však o úkaz krátkodobý a vázaný na konkrétní událost. Celkový trend je v dnešní době jiný. V Česku i třeba ve Spojených státech amerických.

internet_s__192x128_.jpgOrganizací Nielsen Analytics a Scarborough Research totiž zjistila, že jsou americké televizní stanice schopny zaujmout mladší, bohatší a vzdělanější diváky, když pořady přesunou na internet. Neplatí přitom domněnka, že když se zábavné a další pořady objeví na internetu, klesne televizím sledovanost.

"Televize v osobním počítači a přístroje iPod ve skutečnosti rozšiřují diváckou obec u televizních a kabelových programů," tvrdí autoři studie. Nielsen také zjistil, že širokopásmové připojení k internetu má na vysílání pozitivní dopady, protože rozšiřuje možnosti jeho využití.

Vše dnes žije na internetu

Pořady se pak totiž dají sledovat nejen doma, ale i v kancelářích, kavárnách nebo na dalších místech, kde jsou přípojky wi-fi. Lidé, kteří sledují televizi přes internet, jsou atraktivnější rovněž pro zadavatele reklamy.

"Spotřebitel na internetu je pro televizi opravdu tím pravým. Je mladší, bohatší, vzdělanější a umí to s moderní technikou," uvedl manažer Nielsenu Larry Gerbrandt.

"Pokud pracujete v reklamě, pak chcete přesně tyto lidi," dodal Gerbrandt k závěrům studie. U lidí, kteří mají rychlý internet, existuje až čtyřikrát větší pravděpodobnost, že budou mít vysokoškolské vzdělání, než je tomu u lidí bez širokopásmových přípojek. 

Budoucnost: Televize na spolupráci s ostatními médii "vydělá"

Spolupráce televize s ostatními médii je důležitá, protože právě ta generují zájem o daná témata a tím druhotně podporují televizní sledovanost. Zejména kooperace televize s internetem je v současné době nevyhnutelná. Uvidíme, co přinese budoucnost a digitalizace (zkvalitnění možností teletextu apod.).

Internet nabízí videa a on-line vysílání pro "tvrdé jádro" diváků, kterým nestačí pouze TV přenosy a snaží se dostat ke všem možným informacím na určité téma, pro což je internet se svojí aktuálností ideální.