policie-kontrola-alkohol__192x128_.jpgV úterý jsou tomu přesně dva roky, kdy si čeští řidiči poprvé v praxi vyzkoušeli pravidla silničního zákonu s bodovým systémem. Měl zlepšit situaci na českých silnicích, kde umírá výrazně více lidí něž v řadě zemí Evropy.

V prvních několika měsících platnosti zákona se situace na českých silnicích skutečně zlepšila, potom se ale začala vracet do starých kolejí. Údaje o mrtvých za rok 2007 se tak výrazně neliší od roku 2005, kdy ještě bodový systém neplatil.

Ukazuje se, že krátce po zavedení trestných bodů v červenci 2006 se chování řidičů změnilo – ubylo autonehod i mrtvých. Do konce roku se ale řidiči osmělili a v roce 2007 obětí nehod na českých silnicích výrazně přibylo. 

Čtěte také


Nehodové statistiky se prakticky vracejí do původního stavu před zavedením bodového systému. Od začátku letošního roku do 25. května zahynulo v Česku na silnicích 426 lidí. Za stejnou dobu v roce 2005, tedy před zavedením bodového systému jich bylo pouze o sedm víc.

Obecní úřady od začátku platnosti bodového systému do května 2008 evidovaly 562 074, kterým na kontě přibyl nějaký trestný bod. To znamená, že bodovým hříšníkem se stal zhruba každý jedenáctý držitel řidičského oprávnění. Ve statistikách si lépe stojí ženy, těch bylo potrestáno na 15 procent z celkového počtu řidičů. Přičemž žen je mezi českými řidiči 40 procent.

Čtěte také

Podle experta na dopravu Stanislava Humla se systém ještě neměl čas osvědčit. "Teprve teď, po dvou letech, už začínají být někteří lidé opravdu vybodovaní a veřejnost si začíná uvědomovat, že rizika vyplývající z nějakého získání bodů je mohou skutečně ohrozit," vysvětlil Huml s tím, že by systému trestných bodů dal ještě zhruba rok, aby začal opravdu účinkovat.

Další změny přijdou v lednu

Již nyní ale Huml spolu se svými kolegy v expertní komisi ministerstva dopravy připravuje další změny systému. Jejich návrh nyní teprve posuzuje skupinka poslanců jednotlivých stran, přesto jsou ale ministr dopravy Aleš Řebíček i Huml přesvědčeni, že změny, o jejichž podobě ještě není rozhodnuto, začnou platit se začátkem příštího roku.

Mezi navrhované novinky patří například šestibodový trest pro řidiče, kteří by jiným bránili v předjíždění. Nově by se mělo trestat například nedodržení bezpečné vzdálenosti a nedání znamení při změně směru jízdy, oba přestupky by měly být trestány dvěma body. Odborníci se ovšem zatím neshodli, jakým způsobem se bezpečná vzdálenost bude definovat.

Do navrhované novely se nedostaly původně zamýšlené řidičské průkazy na zkoušku, které prosazoval šéf dopravní policie Martin Červíček.

Osoba blízká jako výmluva neobstojí

Podle Řebíčka novela řeší například i problém osoby blízké. Majitel vozu, s nímž byl spáchán přestupek nebo trestný čin, který nesdělí, kdo auto řídil, se napříště dopustí správního deliktu. Z přestupku se tak má úřadům zodpovídat provozovatel vozidla a přečin bude v takovém případě trestán pokutou.

Experti rovněž navrhli upravit výši udělovaných bodů za dalších několik přestupků. Například za nezastavení před přechodem pro chodce by řidičům mohly hrozit čtyři body místo současných tří, stejná sankce by hrozila i lidem, kteří neoprávněně použijí modrý maják.

Za to je v současnosti udělován jeden bod. Zpřísnit se má i trest za jízdu bez bezpečnostních pásů a dětské sedačky - ze dvou na tři body.

Návrh naopak nemění trestání jízdy pod vlivem alkoholu a drog, překročení nejvyšší povolené rychlosti a telefonování za jízdy. Experti ministerstva se shodli i na tom, že zachovají počet 12 bodů, po jejichž dosažení přicházejí neukáznění řidiči na rok o řidičský průkaz. 

Vaše dotazy na změny bodového systému ve středečním online rozhovoru od 12 hodin zodpoví dopravní expert Stanislav Huml.