Bodový systém, který platí pro řidiče na českých silnicích, se podle slov Josefa Tesaříka z dopravní policie osvědčil. Zhoršená dopravní situace, která nastala krátce po zavedení bodového sytému, měla podle Tesaříka nastat hlavně díky negativnímu přístupu médií k problematice tehdy nového silničního zákona. Podle experta na dopravu Stanislava Humla, systém neměl čas se ještě osvědčit. magistrala-doprava-provoz-silnice__192x128_.jpg

"Bodový systém, podle mého soudu, ještě nezačal plně účinkovat," řekl  Huml s odkazem na předpokládaný preventivní účinek trestných bodů. Huml se shodl s Tesaříkem, že kritika od médií i známých osobností, které byl systém zpočátku vystaven, značně snížila respekt řidičů k novému opatření.

"Teprve teď, po období dvou let, už začínají být někteří lidé opravdu vybodovaní a veřejnost si začíná uvědomovat, že rizika vyplývající z nějakého získání bodů je mohou skutečně ohrozit," vysvětlil Huml s tím, že by systému trestných bodů dal ještě zhruba rok, aby začal opravdu účinkovat. "Pokud by se (bodový systém) ještě i za rok míjel účinkem, pak by se asi mělo vyhlásit: Bodový systém se minul účinkem plně. Ale já věřím tomu, že nehodovost teď už půjde dolů," dodal Huml.

Nový silniční zákon začal platit v červenci 2006, tehdy zemřelo na silnicích 73 lidí, což je o 47 méně než v roce 2005. V červenci 2007 ale bylo policisty zaevidováno 120 mrtvých. Mírný byl v roce 2006 i srpen, který si vyžádal 79 obětí. Ve stejném měsíci o rok dříve zemřelo 103 lidí, o rok později pak 102. Září 2007 si pak vyžádalo 124 obětí, což bylo o 30 lidí víc než v předcházejícím roce a o 21 víc než v roce 2005.

Podle statistik ministerstva dopravy byl od července 2006 potrestán každý jedenáctý řidič. Na svých kontech má nejvíce lidí po dvou bodech a to 37 procent řidičů. Nejméně je řidičů s 11 body. Výrazně méně bodů mají ženy, těch bylo potrestáno na 15 procent z celkového počtu řidičů. Ženy přitom tvoří 40 procent českých registrovaných řidičů.

V tuto dobu se připravuje novela silničního zákonu, která přinese změny právě do bodového systému. Ta by mohla platit již od začátku příštího roku. Jednou z navrhovaných změn by měl být například šestibodový trest pro řidiče, kteří by bránili v předjíždění. Nově by se mělo také trestat nedodržení bezpečné vzdálenosti a nedání znamení při změně směru jízdy, oba přestupky by měly být trestány dvěma body. Odborníci se ovšem zatím neshodli, jakým způsobem se bezpečná vzdálenost bude definovat.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist