V pořadu Otázky Václava Moravce to dnes řekl ministr dopravy Aleš Řebíček. Zatím ale neví, zda návrh zákona předloží parlamentu vláda, nebo skupina poslanců.

Návrhu novely silničního zákona se podle Řebíčka v současné době věnuje skupina expertů tvořená zástupci jednotlivých politických stran. Ti se vyjadřují k navrhovaným změnám zákona, které připravila expertní komise ministerstva dopravy.

"Já jsem nabídl kolegům z Poslanecké sněmovny a Senátu, že se bude jednat o poslanecký návrh, který podepíší poslanci jednotlivých stran, aby to byl jasný signál veřejnosti, že jsme ve shodě," vysvětlil v pořadu Řebíček.

Trest za bránění předjíždění

Mezi navrhované změny patří například šestibodový trest pro řidiče, kteří by jiným bránili v předjíždění. Ten se ale zdál příliš přísný stínovému ministrovi průmyslu a obchodu Milanu Urbanovi, který v Otázkách vyjádřil pochybnost nad tím, jakým způsobem policie určí, zda se jedná o bránění, či o standardní situaci.

Do navrhované novely se rovněž nedostaly původně zamýšlené řidičské průkazy na zkoušku, které prosazoval šéf dopravní policie Martin Červíček.

Naopak novela řeší podle Řebíčka například i problém osoby blízké. Pokud majitel vozu, se kterým byl spáchán přestupek nebo trestný čin, nesdělí, kdo auto řídil, má jít nově o správní delikt. Z něho se má úřadům zodpovídat provozovatel vozidla, delikt má být trestán pokutou.

Čtěte také

Novela nemění trestání jízdy pod vlivem alkoholu a drog, překročení nejvyšší povolené rychlosti a telefonování za jízdy. Experti ministerstva se shodli i na tom, že zachovají počet 12 bodů, po jejichž dosažení přicházejí neukáznění řidiči na rok o řidičský průkaz.

Pozor na bezpečnou vzdálenost

Nově by se mělo trestat například nedodržení bezpečné vzdálenosti a nedání znamení při změně směru jízdy, oba přestupky by měly být trestány dvěma body. Odborníci se ovšem zatím neshodli, jakým způsobem se bezpečná vzdálenost bude definovat.

Experti rovněž navrhli upravit výši udělovaných bodů za dalších několik přestupků. Například za nezastavení před přechodem pro chodce by řidičům mohly hrozit čtyři body místo současných tří, stejná sankce by hrozila i lidem, kteří neoprávněně použijí modrý maják.

Za to je v současnosti udělován jeden bod. Zpřísnit se má i trest za jízdu bez bezpečnostních pásů a dětské sedačky - ze dvou na tři body.

Expertní skupina ministerstva dopravy připravovala novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích a změny v bodovém systému od podzimu loňského roku.

Konec osoby blízké?

Odborníci se shodli, že vedle bodového systému zasáhnou do šesti paragrafů zákona o provozu na pozemních komunikacích. Chtějí odstranit problém takzvané osoby blízké a upravit i základní pojmy, povinnosti řidiče nebo pravidla pro předjíždění.

Silniční zákon obsahující bodový systém postihování řidičů platí od července 2006. Měl zlepšit situaci na českých silnicích, kde umírá výrazně více lidí něž v řadě zemí Evropy.

V prvních několika měsících platnosti zákona se situace na českých silnicích skutečně zlepšila, potom se ale začala vracet do starých kolejí. Údaje o mrtvých za rok 2007 se tak výrazně neliší od roku 2005, kdy ještě bodový systém neplatil.