"Myslíme si, že se stavba prodraží, už teď jsou některé úseky nákladnější. Tohle je cesta, jak tlačit politiky k zodpovědnosti," říká Michal Křivohlávek z Auto*Matu.

Stavby, kdy se výrazně liší cena slíbená od té konečné, nejsou v Praze, ostatně jako v celém Česku, nijak neobvyklé. Bém se však prodražení nebojí a neváhal se proto za stavaře zaručit doslova vlastním tělem.

Bém se práce nebojí

Pokud ale Metrostav nedodrží původní finanční odhady, Bém bude Auto*Matu zadarmo pomáhat 50 hodin. Když naopak Bém tuhle sázku vyhraje, budou lidé z Auto*Matu vykonávat pro hlavní město veřejně prospěšné práce. Křivohlávek a jeho kolegové si ale věří.

Svědčí o tom i nepoměr jejich sázky: pokud totiž prohraje primátor, bude pracovat jen 50 hodin, když ale prohrají aktivisté z Auto*Matu, musí odpracovat celých tisíc hodin.

"Je pravda, že pan primátor mohl být velkorysejší a nabídnout větší počet hodin. Na druhou stranu si myslíme, že je to docela schopný člověk a zvládne toho i tak hodně," říká Křivohlávek.

Dostavba severozápadní části pražského okruhu by měla být hotová v roce 2011. Pokud se 25 miliard vyhrazených na stavbu vyčerpá dříve, bude primátor brigádničit ještě před jeho dokončením. Soustava tunelů, která nese jméno Blanka, se skládá ze tří částí: Brusnice, Dejvice a Královská obora. Měří šest a půl kilometru a kvůli její stavbě je teď částečně ochromena doprava na pražské Letné.

Není žádný gambler

Křivohlávek se s Bémem chtěl původně vsadit o peníze z rozpočtu hlavního města. Kdyby pak Auto*Mat vyhrál, Praha by musela zaplatit billboardy s texty, které by si sdružení vybralo. S tím ale Bém nesouhlasil. "Já se nevsázím, nejsem gambler, nehraju automaty, jiným hazardním hrám se také nevěnuji," vzkázal.

Nakonec ale slíbil alespoň sebe coby pracovní sílu. Co přesně by dostal Bém od Auto*Matu za úkol, není zatím jisté. "Je to pro nás dost čerstvá věc, takže to zatím nemáme přesně rozmyšlené. Ale asi bychom chtěli využít jeho schopností a hlavně kompetencí, které ve funkci primátora má," říká Křivohlávek. Primátor by tak mohl v rámci neplacené brigády plnit různé administrativní úkoly.

Auto*Mat ale nevylučuje ani to, že by dal Bémovi za úkol i nějakou tradiční veřejně prospěšnou práci. Pražský primátor by tak mohl být k vidění například s koštětem při zametání ulic svého města. Ani toho se neobává: "Práci mám rád, zvláště pak manuální. Koneckonců, doma také stále zametám já."