letiste_ruzyne_metro_192.jpgPražské ruzyňské letiště udělá další krok ke "světovosti". Stejně jako na britské Heathrow na něj pojede jak vlak, tak i metro. Vlakem by se cestující měli na pražské letiště dostat za pět let, nejpozději na Vánoce roku 2013, metrem o tři roky později.

"Po sedmnácti letech diskusí a sporů jsme konečně nalezli společnou řeč, jak propojit Středočeský kraj a Prahu, i s odbočkou na ruzyňské letiště," shodl se v úterý ministr dopravy Aleš Řebíček s primátorem Pavlem Bémem. Ti ještě se středočeským hejtmanem Petrem Bendlem a starostou Prahy 6 Tomášem Chalupou podepsali "klid zbraní" - memorandum, v němž se politici zavazují, že na Ruzyň vlak pojede.

Metro na Ruzyň v roce 2016

Modernizovaná trať povede po nynější tzv. buštěhradské dráze a bude končit na Masarykově nádraží, výhledově pak na hlavním nádraží. Hlavní město Praha ale nadále trvá i na spojení centra a letiště metrem. Prodloužení trasy A až do Ruzyně je plánované nejdříve na rok 2016. "Nejsou to konkurenční projekty. Praha se musí spoléhat na svou vlastní síť městské dopravy," dodal primátor Bém.

Více o metru na ruzyňské letiště

Podle středočeského hejtmana Petra Bendla se prý každý moudrý Pražák dřív nebo později přestěhuje právě do jeho kraje. A nová trasa, jejíž součástí je i dráha na ruzyňské letiště, spojí právě Prahu s Kladnem. "Praha a Středočeský kraj jsou spojené nádoby, denně do Prahy dojíždí za prací sto tisíc lidí, na Vánoce roku 2013 bychom se měli na této trati svézt," řekl Bendl.

Podobné "memorandum" jako včera už bylo podepsané v roce 2004. Jenže do dohody nejhlasitěji vstoupila městská část Praha 6, která na svém území nese největší podíl pražské části dráhy.

Ruzyň jako Heathrow

"My jsme byli pravděpodobně největšími troublemakery, považujeme za úspěch, že projekt je šetrný k životnímu prostředí," říká starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa. Trať nebude sloužit nákladní ani koridorové dopravě a vlaky po ní budou jezdit 80 km/h. Na "šestce" má vést patnáct kilometrů trati a podle včera podepsaného memoranda se na ní předpokládají následující zastávky: Dejvice, Dlouhý Lán, Veleslavín, Liboc a Ruzyně, v Praze 7 se plánuje zastávka Bubny a také příležitostná zastávka Letná. Úsek mezi Letnou a Veleslavínem navíc povede pod zemí.

Tomáš Chalupa i v úterý zdůraznil, že pro jeho městskou část je prioritní propojení ruzyňského letiště s metrem. Ale stejně jako ustupují představitelé Prahy a chtějí se dohodnout na vlakovém spojení, tak i odpůrci této dopravní "rozmazlenosti", která je v Evropě unikátní (vlak i metro má pouze londýnské Heathrow), mírní tón.

"Na Praze 6 jsme uzavřeli nepsanou dohodu, že oni nebudou blokovat železnici a my nebudeme kritizovat metro, to už je za námi," říká pražská zastupitelka za Stranu zelených Petra Kolínská.

Ročně se na letiště nebo z něj potřebuje dostat dvanáct milionů cestujících. Primátor Bém v úterý řekl, že město má studie, které dokazují, že oba projekty jsou potřeba. Modernizace železnice by podle odhadů měla stát 13,5 miliardy korun, prodloužení metra A 40 miliard.

HN_Ruzyn_vlak_metro-1720.jpg

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist