Zástupci vlády a Prahy totiž v úterý podepsali memorandum o vzájemné spolupráci a podpoře projektu zklidnění Severojižní magistrály. A právě tento dokument navrhuje, aby se doprava přesunula pod zem a vrátila tak původní koncepci Václavského náměstí.

Memorandum za doprovodu orchestru podepsali v budově Národního muzea premiér Mirek Topolánek, pražský primátor Pavel Bém, ministr dopravy Aleš Řebíček a ministr kultury Václav Jehlička.

Memorandum sice není závazné, politici jsou ale přesvědčeni o tom, že se stavba, která má podle odhadů stát deset miliard korun, uskuteční. Podle pražského primátora Pavla Béma by práce mohly skončit v roce 2014, připustil také, že způsobí velké problémy v dopravě.

"Před třiceti lety tu jiný premiér slavnostně otevíral severojižní magistrálu. Je mi opravdovou ctí vám tu oznámit, že ji z tohoto místa v dohledné době zase odstraníme," uvedl ve svém projevu u příležitosti podpisu memoranda premiér Topolánek.

Přetnout bulvár Václavského náměstí čtyřproudou dálnicí a oddělit tak od něj Národní muzeum byl podle Topolánka "urbanistický zločin. Ten musíme teď napravit."

   

Čtěte více

    

    

Kompletní znění memoranda o zklidnění Severojižní magistrály

Česko se ztiší. Bude to ale stát miliardy

Praha 2015: nové letiště, silnice, domy i tunely

"Muzeum a náměstí nezůstanou ostrovy uvnitř záplavy vozidel. Nyní je tu možnost, jak vrátit tomuto pražskému bulváru celistvost," doplnil Bém s tím, že chce, aby centrum metropole znovu dobře sloužilo svým obyvatelům i návštěvníkům.

Budování severojižní magistrály začalo v roce 1973 stavbou Nuselského mostu. Roku 1978 protla silnice Václavské náměstí, aby byla komunikace dokončena přes most Barikádníků v roce 1980.