Stát má po deseti letech sporů o pozemky konkrétní řešení, jak dostavět poslední kilometry dálnice D11 před Hradcem Králové.

Jeden z největších sporů o pozemky potřebné pro stavbu dálnice s farmářkou Ludmilou Havránkovou by tak mohl skončit a stavbaři by mohli dokončit posledních šest kilometrů dálnice do Hradce. Farmářka totiž až dosud odmítala peníze za své pozemky, ale chtěla náhradní parcely, na kterých by mohla dál hospodařit.

Ministerstvo dopravy proti původním plánům půjde do vlády s návrhem dvou variant. K první, několik měsíců připravované a farmářkou odsouhlasené výměně pozemků, přidal resort druhé řešení, o kterém farmářka neví. Vláda z těchto dvou návrhů vybere jeden. "A pokud na něj farmářka nepřistoupí, přijde na řadu vyvlastnění," nastiňuje záměr ministerstva dopravy jeho mluvčí Karel Hanzelka.

Jak vypadají návrhy konkrétně? První, dopředu projednaný, počítá s tím, že třináct hektarů dnes stavebních pozemků, na kterých farmářka původně hospodařila, stát vymění za 250 hektarů zemědělské půdy v okolí.

Ty jsou dnes v majetku Pozemkového fondu a na některých jsou přitom už nějací nájemníci. "Ty pozemky si vytipovala farmářka. Vláda o tom rozhoduje proto, že my můžeme dávat Ředitelství silnic a dálnic pozemky jen přímo na silnice, ale ne na náhrady. O náhradních pozemcích již rozhoduje vláda," říká mluvčí Pozemkového fondu Michal Bureš.

Vláda však bude mít na stole i druhou variantu. Ministerstvo dopravy navrhuje výměnu 13 hektarů farmářčiných pozemků za jiných 13 hektarů a cenový rozdíl chce doplatit. O jak vysoký doplatek se jedná, však resort nechce říct. Přitom to je podstatné pro další dění. Pokud by se vláda rozhodla pro tuto variantu, je možné, že spor o pozemky nakonec dojde k vyvlastnění. Tedy pokud farmářka tuto variantu odmítne.

Až dosud tvrdila, že chce pozemky a ne peníze, protože chce dál hospodařit.

"Zatím jsme takový návrh nedostali a tak nebudu předjímat, jestli by na tuto variantu přistoupila, nebo ne," říká právní zástupce Ludmily Havránkové Pavel Černohous.

Rychlá dostavba dálnice je důležitá z několika důvodů. Kamiony vůbec nesmějí na její poslední část jezdit. Provizorní sjezd z dálnice na silnici druhé třídy procházející obcí Libišany je časově omezený.

Právě kvůli rychlejší dostavbě dálnice k Hradci už před několika lety přišli poslanci z hradeckého kraje s návrhem novely vyvlastňovacího zákona, který měl urychlit vydávání územního a stavebního rozhodnutí. Zákon neprošel.

Stejně tak ani loni neprošla další novela tohoto zákona. Nyní platí, že pokud se majitel pozemku proti vyvlastnění odvolá, automaticky vznikne takzvaný odkladný účinek a stát nemůže na pozemku začít stavět až do vyřešení sporu, který se mnohdy táhne i několik let. Zákon měl odstranit odkladný účinek tak, aby se mohlo začít stavět a soud by rozhodoval jen o výši odškodnění.

Vyvlastnění přichází až poté, co se stát s majiteli nedohodne na vykoupení. Stát dává za čtvereční metr pozemku pod silnicí 60 korun, za dálnici 80 korun. Během vyvlastnění je však šance získat až čtyřnásobnou cenu za čtvereční metr.