Ředitel Národního bezpečnostního úřadu (NBÚ) Dušan Navrátil vydal pro agenturu ČTK prohlášení, kterým reaguje na dotazy týkající se bezpečnostních prověrek konkrétních osob. V tomto měsíci je to již jeho druhé prohlášení tohoto charakteru. První prohlášení vydané začátkem 5. února bylo publikováno na internetových stránkách NBÚ.


Tak jako v prvním prohlášení vysvětluje činnost úřadu, který podle něj vyhodnocuje a ověřuje všechny údaje poskytnuté prověřovanou osobou, včetně kontaktů s bezpečnostními složkami bývalé ČSSR.


"Toto provádí (NBÚ) samozřejmě i u osob, které před rokem 1990 vykonávaly činnosti a zastávaly významné funkce ve vrcholných orgánech a institucích a které již z tohoto titulu nebo postavení mohly přicházet i do kontaktů s bezpečnostními složkami bývalé ČSSR. Tyto poskytnuté informace hodnotí a porovnává s archivními a dalšími materiály, shromážděnými v průběhu bezpečnostní prověrky, a to z hlediska jejich obsahu, důvěryhodnosti i pravdivosti," uvádí Dušan Navrátil v prohlášení zaslaném ČTK.


V první prohlášení navíc Navrátil zdůrazňuje, že NBÚ jako ústřední správní úřad může činit pouze takové kroky a úkony, k nimž je podle zákona oprávněn. Tímto zákonem je zákon č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, na jehož základě je NBÚ garantem ochrany utajovaných informací v České republice, a to i ve vztahu k zahraničí.


Dále ředitel NBÚ uvádí tu skutečnost, že u "držitelů platného osvědčení, u kterých NBÚ zjistí nové skutečnosti, svědčící o bezpečnostních rizicích (majících původ jak v minulosti, tak i v současné době), činí všechny nezbytné kroky, aby zjistil skutečný stav věci. V případě zjištění bezpečnostních rizik pak rozhodne o zrušení platnosti osvědčení".


K dalším podmínkám, které ředitel úřadu uvádí ve svém prohlášení pro ČTK je také to, že informace týkající se bezpečnostních prověrek konkrétních osob není NBÚ oprávněn veřejně sdělovat. Zákon č. 412/2005 Sb. umožňuje využívat údaje z bezpečnostního svazku pro potřeby plnění úkolů podle tohoto zákona. Jejich poskytnutím za jiným účelem a jiným osobám by tak NBÚ sám porušoval zákon.


"V případě pochybností, zda bylo určité bezpečnostní řízení provedeno v souladu se zákonem, je zde možnost obrátit se s podnětem na zvláštní kontrolní orgán Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR zřízený ke kontrole činnosti NBÚ. Tomuto orgánu jsem povinen na základě jeho žádosti předložit zprávu o jednotlivých bezpečnostních řízeních konkrétní osoby," píše v závěru prohlášení ředitel NBÚ.


Některé podrobnosti z prohlášení na internetových stránkách NBÚ
Například vyzdvihuje skutečnost, že "NBÚ není oprávněn získávat informace vlastním vyšetřováním či dokonce odposlechem telefonu, pouze analyzuje jemu poskytnuté podklady a informace. To znamená, že NBÚ v žádném případě nenahrazuje činnost zpravodajských služeb a policie, ani nepoužívá jejich postupů a metod. Za správnost údajů poskytnutých NBÚ odpovídají orgány státu, které je poskytly".


Za zajímavou lze považovat informaci, kdy ředitel reaguje na média. "V tisku často zmiňovaná příslušnost či spolupráce s bývalou Státní bezpečnostní (StB) je pochopitelně skutečností, která je NBÚ pečlivě posuzována jako možné bezpečnostní riziko. Při hodnocení této spolupráce či příslušnosti NBÚ vychází z dochovaných archivních materiálů, které jsou mu poskytnuty," píše se v prohlášení.


Ředitel pak na jiném místě dodává, že "rozhodovací praxe NBÚ v těchto otázkách se pochopitelně vyvíjela. Do konce roku 2005 byla rozhodnutí ředitele NBÚ přezkoumávána Kolegiem státních zástupců a následně i správním soudem. Kolegium, jehož právní názor byl pro NBÚ závazný, přitom opakovaně poukazovalo na nutnost hodnotit právě obsah a charakter příslušnosti nebo spolupráce s StB, nikoli jen pouhý fakt evidence v seznamu spolupracovníků či příslušníků StB."