Ostrou reakci Jiřího Šulce vyvolal projev Jiřího Paroubka, zvoleného do Poslanecké sněmovny právě za Ústecký kraj, ke krajským zastupitelům ze středy 6. září.
Paroubek: Mohl jsem dělat prostředníka...
Kraj podle Paroubka "stojí před jednou z největších dopravních krizí od stávky železničářů". Jako důvod současných problémů bývalý premiér uvádí výpověď smlouvy o závazku veřejné služby autobusové dopravy Dopravnímu podniku Ústeckého kraje ze strany krajských úřadů.
Podle Paroubkova názoru kraj nemohl ve tříměsíční výpovědní lhůtě technicky ani právně zajistit náhradního dopravce a výpověď je proto třeba považovat za unáhlenou. Stejně chaotický byl údajně i další postup při výběru nového dopravce. "Kraj v následných tendrech vybírá sesterskou firmu původního dopravce. Nežijeme v sedmdesátých letech, kdy lidé poslušně rezignovali, musel očekávat, že se lidé svých pracovních příležitostí nevzdají. Namísto pragmatického řešení začal vršit další chyby," řekl Paroubek mimo jiné v projevu.
"Byly-li důvodem konfliktu peníze, kdy kraj chtěl ušetřit a najít levnějšího dopravce, pak proč kraj takový postup zvolil jen vůči jednomu dopravci, nikoliv vůči všem. Mělo by se prokázat, zda prostředky z rozpočtového určení daní byly skutečně hospodárně využity na něco, co kraj skutečně potřebuje a co by odůvodnilo navenek nepochopitelné kroky vedení kraje," dodal.
Paroubek v závěru svého vystoupení kritizoval krajské úřady za situaci, kdy "hlavní aktéři, tedy vedení dopravního a vedení kraje nejsou schopni zasednout za stůl a hledat řešení, a místo toho si přes média a na webových stránkách vyměňují invektivy, častují se udáními a trestními oznámeními, hodícími se spíše mezi kverulanty čtvrté cenové skupiny než mezi seriózní partnery."
"Jako bývalý premiér vám již nemohu nabídnout mnoho, jen svoje zkušenosti ze státní správy a roli prostředníka v tomto sporu. Ať mně mnozí z vás podezírají z populismu a politikaření, mám snahu svým osobním přínosem napomoci řešení sporu tak, aby občané kraje dostali to, na co mají nárok," nabídl nakonec zprostředkování mezi oběma stranami Paroubek.
... ale jednal jste jen s dopravci, říká Šulc
Neméně ostrý tón na adresu svého protivníka použil v reakci na projev v pořadu Českého rozhlasu 1 - Radiožurnálu hejtman Šulc, který nejprve odmítl, že by vedení kraje nechalo své občany "na holičkách". Vinu za situaci, kdy na jednotlivé spoje vyjely hned dva autobusy, podle Šulce nese jasně dopravce. "Takto se k nám chovají odbory, které každé dvě hodiny mění svůj názor. Nejdřív stávka je, pak zase není, pak zase je... My jsme dospěli k závěru, že naše náhradní doprava, která stojí v záloze už od pondělka prostě vyjede," uvedl s tím, že v případě dalšího porušení legislativy (tedy povinnosti vyjet) ze strany Dopravního podniku Ústeckého kraje se bude dopravce zodpovídat i před evropským soudem. Od soboty by pak měla dopravu zajišťovat jiná firma vzešlá z veřejného výběrového řízení.
K vyjádření Jiřího Paroubka Šulc uvedl: "Já musím konstatovat, že pan Paroubek jako premiér pro Ústecký kraj a pro dopravu neudělal vůbec nic. A když to hodně zjednodušíme, tak můžeme konstatovat, že za dob premiérování pana Paroubka v tomto kraji nejezdily čtyři dny autobusy. Za dob premiérování pana Topolánka se tomu nestane."
Podobně odmítl i Paroubkova slova o jeho údajné nabídce zprostředkování mezi oběma stranami. "Pan Paroubek na to měl několik měsíců. Já jsem ho osobně vyzval, ať jako předseda vlády zajistí dodržování zákonů v této zemi. On se na to prachsprostě vykašlal. Jediný, s kým jednal, byl dopravní podnik. Druhou stranu nikdy nenavštívil, nikdy nás v té záležitosti neoslovil," vyjádřil se Šulc.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist