Řebíček to prohlásil v nedělním pořadu Otázky Václava Moravce. Elektronické mýtné má na českých dálnicích, rychlostních komunikacích a vybraných silnicích 1. třídy od příštího roku zavést firma Kapsch. Prozatím by ho měly platit kamiony nad 12 tun.


Současný ministr dopravy Milan Šimonovský již dříve uvedl, že budoucí vláda zřejmě zpoplatnění brzy rozšíří na všechna vozidla nad 3,5 tuny. Stát by v takovém případě vybral na mýtném 24 až 25 miliard korun ročně na rozdíl od očekávaného výběru deseti miliard korun od vozidel nad 12 tun. Současný příjem z prodeje dálničních známek pro kamiony je zhruba miliarda korun.


Případné zpoplatnění u osobních aut je podle Řebíčka i otázkou dohody v rámci EU ČR by proto v tomto případě neměla postupovat samostatně.


Mýtné na 970 kilometrech dálnic by mělo být zavedeno začátkem příštího roku, což je původně stanovený termín. Na vybraných silnicích I. třídy se ale o půl roku zpozdí. Půlroční zdržení u zpoplatnění více než 1000 kilometrů silnic by mělo podle médií způsobit ztrátu kolem 1,5 miliardy korun.


Řebíček považuje za negativní to, že část silnic I. třídy může sloužit kamionům k objížďkám. Tvrdí tudíž, že pro řešení takové situace je nutné zpoplatnit všechny silnice I. třídy a zároveň hovořit o silnicích druhé i třetí třídy.


S rozšířením mýta na silnice nižších tříd souhlasí děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Zpoplatnění omezeného celku dopravní sítě podle něj vytváří prostor pro objízdné trasy a mohou tak být devastovány celé úseky silnic druhých tříd.


Generální tajemník sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia Martin Špryňar k tématu uvedl, že rozvoj společnosti, obchodu a také vstup do EU přinesl vyšší intenzitu dopravy a problém je podle něj v nedostatečné infrastruktuře a v tom, jakou dopravu preferuje zákazník.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist