Jednou z výzev, před které nás postavila koronavirová pandemie, je i test naší schopnosti poprat se se záplavou informací, jež se na nás o covidu-19 valí ze všech stran. Zachovat si při jejich zpracovávání zdravý odstup a nepodlehnout lákavým nepravdám je přitom klíčová dovednost pro to, abychom tuhle krizi zvládli. "Současná situace prověřuje kritické myšlení nás všech jako nic předtím," tvrdí Lukáš Hána, který se kritickému zpracovávání informací věnuje profesně už osm let a učí ho veřejnost, studenty, manažery, ale třeba i členy zpravodajských služeb. "Právě teď se bez kritického myšlení obejdeme jen těžko, protože pandemie covidu-19 je komplexní problém a ty zpravidla nemají intuitivní řešení. Je potřeba zpochybňovat vlastní instinkty, jít do hloubky, hledat důkazy a zapojit hlavně rozum. Velký problém ale je, že se o to velká část lidí ani nepokusí," říká.

V čem přesně spočívá kritické myšlení? 

Jde o schopnost samostatně posuzovat kvalitu informací a rozumně se na jejich základě rozhodovat. Schopnost znamená, že je to třeba trénovat, že to není něco, s čím se narodíme. Je to jako třeba jízda na kole. Těžko můžete očekávat, že na něj sednete a pojedete, když jste to nikdy nezkoušela. Na kritickém uvažování je potřeba pracovat úplně stejně, bohužel ale k němu nejsme nějak výrazně vedeni.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 90 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.

Newsletter

Sedmička HN

Život jsou povinnosti i radosti. A proto tu je newsletter Sedmička - každé ráno v sedm vám přinese sedm tipů na podnětné a zajímavé čtení z domova i ze světa. A k tomu pár nápadů, čím se zabavit nebo čím potrápit mozkové závity.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru