Taky jste si všimli? Někteří poskytovatelé služeb reagují v prostředí snižující se poptávky… zdražením. Mikropozorování se týká gastronomických služeb v Praze, jeho princip by se ovšem dal najít i jinde. Reakce není úplně podle základních pouček ekonomie, nelze jí ale upřít určitou obchodní logiku. Pro její objasnění se vraťme o několik let nazpět.

Tehdy byla česká ekonomika v boomu, poptávka domácností rostla a ekonomové žasli, proč se situace nepromítá do růstu cen. Impulz k takovému růstu poskytlo až zavedení EET, po němž provozovatelé stravovacích služeb objevili kouzlo cenově nepružné poptávky. Ano, jíst se musí, zahraniční turisté se neodbudou houskou z Billy a obědové kastrůlky z domova se u pracovníků v administrativních centrech módními nestaly.

Trik s cenově nepružnou poptávkou využili obchodníci ještě několikrát. Tu byl spouštěčem skokový růst cen potravin, jindy zas razantní zvýšení minimální (a od ní odvozené) mzdy. Podnětem se staly také zvýšené sanitární náklady po koronavirové pauze, jakož i roušky. Jistě, nosit roušky po celou směnu není nic příjemného a personál provozoven stravování je za to třeba odměnit, což něco stojí.

Zbývá vám ještě 40 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se