Kamiony s dodatečným přívěsem a délkou 25 metrů uvezou podle GLS o polovinu více balíků než běžně užívané soupravy se dvěma jumbo kontejnery. S využitím gigalinerů dopravce sníží emise oxidu uhličitého až o 40 procent.

Nadstandardně dlouhým kamionům se říká také megakamiony, silniční vlaky nebo eurokombi. Většinou mají délku 25,25 metru. V rámci Evropy jezdí nejdelší gigalinery ve Finsku. Každá země EU má pro provoz těchto dlouhých souprav svá pravidla. Proto aktuální evropská legislativa neumožňuje jejich provoz v přeshraniční dopravě.

České ministerstvo dopravy v současné době uděluje gigalinerům zvláštní povolení s tříměsíční platností. Podle nařízení se také musí pohybovat na dálnicích a čtyřproudých silnicích s tím, že za účelem nakládky a vykládky mohou sjet do místa vzdáleného maximálně 10 kilometrů. Zakázané ale mají například přejíždění přes železniční přejezdy.

„V případě dopravních problémů na čtyřproudé komunikaci nesmí gigalinery využít alternativní trasy, což je u expresní balíkové logistiky velmi nepříjemné,“ říká Pavel Včela z GLS Česká republika. „Řešením by bylo zavedení podobného systému, jako mají v Německu, tedy sítě silnic, kde se mohou tyto soupravy pohybovat bez speciálních povolení.“

Související