Kamionoví dopravci prožívají jedno z vůbec nejtěžších období své dosavadní historie. Na jedné straně Evropská unie zpřísňuje pravidla a tím omezuje jejich byznys, především se ale rok od roku snižuje množství lidí, kteří chtějí s kamionem jezdit. Podle analýzy výzkumné společnosti Transport Intelligence z konce loňského roku chybí v unii více než 150 tisíc řidičů kamionů. Nejhorší situace je podle zprávy o stavu evropské nákladní dopravy ve Velké Británii. Tamní firmy by byly ze dne na den schopny zaměstnat 55 000 řidičů. V těsném závěsu je Německo, kde kamionoví dopravci nemohou zaplnit v souhrnu 45 000 pracovních míst.

Také Česko patří k zemím, kde je o řidiče kamionů nouze. "Dopravci v Česku postrádají zhruba 15 tisíc řidičů," upřesňuje prezident sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Vladimír Starosta. Podle něj se krize rok od roku prohlubuje. "Profese řidiče kamionu se stává čím dál tím méně atraktivní. Velkou roli v tom hrají mimo jiné regulace na evropském trhu a čím dál vyšší pokuty pro řidiče, pokud se dopustí přestupku. Stát se řidičem je navíc náročnější než v minulosti. Už jen řidičský průkaz stojí zhruba 50 000 korun," popisuje Starosta.

První částečně autonomní kamion má na silnice vyjet už letos. Nebude to ovšem Tesla

První velký problém přineslo tuzemským logistickým firmám definitivní zrušení vojenské služby na konci roku 2004. Právě na vojně získávala řada současných řidičů řidičské oprávnění, které si později doplnila o profesní průkaz. Dnes však mají české firmy větší starosti s německou a rakouskou konkurencí. Řada zaměstnanců odchází za lepšími platovými podmínkami právě do sousedních zemí. To je podle Česmadu důvod, proč je největší nouze o šoféry v krajích, jež jsou našim sousedům nejblíž: v Ústeckém, Karlovarském, Plzeňském a Jihočeském kraji.

Některé firmy kvůli nedostatku zaměstnanců dokonce začaly redukovat svůj vozový park. Přední tuzemská logistická společnost O.K. Trans Praha se v roce 2017 zbavila zhruba 50 kamionů, o něco méně jich prodala i loni. Podle Starosty dopravcům stále častěji nezbývá než zakázky odmítnout. Zájem o přepravu zboží přitom v posledních letech výrazně vzrostl díky dobře fungující ekonomice a také díky sílící poptávce po přepravě zboží ze strany e-shopů.

Některé firmy se snaží šoféry hledat v cizině. V rámci vládního projektu Režim Ukrajina požádaly české logistické firmy od srpna 2016 celkem o 1070 řidičů kamionů z Ukrajiny. "Tento postup je však poměrně nákladný a nemáte jistotu, že půjde o dobrého řidiče," vysvětluje Starosta. Cizinců v českých kamionech sice přibývá, zdaleka ne však takovým tempem jako třeba v sousedním Německu. Tamější podíl cizinců řidičů kamionů loni překročil hranici 15 procent, nejvíce v dosavadní historii. A podle německých dopravců role řidičů z jiných zemí poroste i do budoucna.

Evropa se připravuje na to, že se situace na trhu práce výhledově ještě zhorší. Důvodem je stejně jako u veřejné osobní dopravy vysoký věkový průměr šoférů. Německo očekává, že během následujících patnácti let odejdou do důchodu přibližně dvě třetiny řidičů kamionů. Na podobný scénář se připravují takřka všechny státy EU.

Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) z tohoto důvodu v loňském roce vyzvala Evropskou unii, aby do roku 2023 povolila na dálnicích provoz takzvaných konvojů.

Jedná se nejméně o dva kamiony, které se během jízdy propojí a jedou seřazené za sebou. O řízení se přitom musí starat pouze řidič v prvním voze, ostatní se řídí samy. Výrobci nákladních vozů již technologií, která umožňuje jízdu kamionů v konvojích, disponují. V sousedním Německu ji loni v dubnu začaly testovat společnosti Man a DB Schenker. První vozy seřazené v konvojích je dnes možné v rámci zkušební jízdy potkat na dálnici mezi Mnichovem a Norimberkem.

Dopravci věří, že díky nové technologii budou moci v budoucnu řidiči v kamionech seřazených za prvním vozem spát a plnit tak normu na povinný odpočinek. Současně si od novinky slibují snížení nákladů na palivo díky jízdě v závětří. Zda však samořiditelné vozy vyřeší problém stále menšího počtu šoférů nákladních vozů na trhu práce, zatím nikdo nedokáže říct. Navíc společnost Daimler Truck nedávno oznámila, že upouští do vlastního vývoje platooningu, protože se nevyplatí tak, jak se předpokládalo.

Související