Vysoká cena mobilních dat v Česku se loni stala velkým politickým tématem. Politici v čele s bývalým premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD) na operátory tlačili, aby své tarify vylepšili. Jejich úsilí vedlo k přijetí novely zákona o elektronických komunikacích, která od loňského září operátorům za jejich možná pochybení hrozí zvýšenými pokutami. Spotřebitelům pro změnu dává více práv − možnost rychleji změnit poskytovatele mobilních služeb nebo například jednoduše odstoupit od smlouvy, kterou telekomunikační firma jednostranně pozmění.

Škála opatření vedla lídry trhu − T-Mobile, O2 a Vodafone − k postupnému vylepšování nabídek. Nejrozšířenější tarif na trhu s 1,5 GB dat za cenu 749 korun, který všichni zmiňovaní operátoři shodně nabízeli, po téměř čtyřech letech padl, a nahradily ho výhodnější balíčky s větším množstvím internetu do mobilu.

I přes zjevný posun k lepšímu však Česko v celoevropských srovnáních stále patří ke státům, kde jsou ceny mobilních služeb vůbec nejdražší. Čeští spotřebitelé proto mohou mít dojem, že stát ve svém tlaku na zlevňování mobilních dat polevil. Jaromír Novák, šéf Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ), který na mobilní trh dohlíží, ovšem tvrdí, že je to jenom zdání.

Jaromír Novák (38)

◼ Nynější předseda Českého telekomunikačního úřadu vystudoval práva a informační management.
◼ Pro stát začal pracovat v roce 2005, nejprve na ministerstvu informatiky a po jeho zrušení na ministerstvu průmyslu a obchodu. Tam řídil odbor elektronických komunikací a sekci digitální ekonomiky.
◼ Podílel se na vyjednávání telekomunikačního balíčku v době českého předsednictví EU, pak pomáhal zavádět nová regulační pravidla do českých zákonů.
◼ V říjnu 2012 jej vláda premiéra Petra Nečase jmenovala členem Rady ČTÚ. O půl roku později se stal předsedou tohoto úřadu. Vláda loni prodloužila jeho mandát na dalších pět let.

Jeho úřad už na příští rok chystá aukci mobilních sítí páté generace (5G), do níž láká čtvrtého operátora. Nováček na trhu by měl velkou mobilní trojku tlačit ke zlevňování. Do toho je tu ještě chystané přejímání nových evropských pravidel pro telekomunikační firmy, která by podle Nováka mohla spotřebitelům přinést více práv a operátory přimět k tomu, aby se k nim chovali vstřícněji. "To všechno by mohlo ke zlevňování mobilních dat přispět. Klíčové je ale posílení konkurence na spotřebitelském trhu," říká Novák.

Váš úřad dohlíží na plnění zákona o elektronických komunikacích, který se vztahuje i na mobilní operátory. Jeho loňská novela pravidla pro operátory zpřísnila a zavedla třeba pokuty až do výše 10 procent z jejich obratu. Jaké změny k lepšímu to ale přineslo spotřebitelům?

Vezměte si třeba případ O2. V letech 2014 a 2015 se společnost dopouštěla praktik, které šly hodně za hranu zákona, a dostala za to od nás pokutu. Myslím tím případ, kdy jednostranně měnila smlouvy, aniž by o tom informovala své zákazníky. Naši pokutu potvrdil soud, operátor si ale spočítal, že se mu podobné chování i přes sankci vyplatí, a pokračoval v něm nanovo. Riziko vyšších sankcí, které přinesla novela zákona, nám ale výrazně pomohlo. Operátoři už nevymýšlejí podobně agresivní obchodní praktiky a hodně zvažují, co si ještě mohou v rámci zákona ke svým klientům dovolit.

Další důležitou změnou pak bylo zrychlení přenositelnosti čísla. Možnost změnit operátora je klíčová. Je to silný institut, který jako zákazník mám. Když řeknu, že odcházím ke konkurenci, mohu operátora tlačit ke kvalitním a dostupným cenám. Z naší výroční zprávy za loňský rok vyplývá, že se přenositelnost čísel vlivem novely zvýšila. Čili i toto opatření mělo pro spotřebitele pozitivní efekt.

Co jako šéf úřadu pro dohled nad operátory říkáte na vylepšování tarifů, do kterého se firmy na trhu od loňska pouštějí?

Posun k lepšímu je patrný, a to především v oblasti navýšení objemu internetu v mobilu. Loni míval nejrozšířenější tarif na trhu 1,5 GB dat, dnes takové balíčky nabízejí třeba pět gigabytů v rámci srovnatelné ceny. Pokud by k takovému vývoji došlo třeba před dvěma lety, bylo by to fajn. V jiných státech ale v mezidobí operátoři přikročili k výraznějšímu vylepšování nabídek, proto jsme na tom v mezinárodních srovnáních nabídky dat stále špatně.

Co může pro další zlevňování dat dělat ČTÚ?

Naším cílem je na mobilním trhu posilovat konkurenci. Tam, kde se služby nabízejí firemním klientům, konkurence funguje. Operátoři se tam předhánějí v nabídkách tarifů se 30 či 50 GB dat. Problém ale stále existuje v oblasti služeb pro domácnosti, kde je jediným řešením vedoucím ke zlevnění dat zvýšení konkurence. Tu může prohloubit příchod nového operátora na trh. Připravili jsme už proto základní principy aukce mobilních sítí v pásmu 700 MHz, které by se v příštím roce mohly vedle velké mobilní trojky zúčastnit i další společnosti.

Z předběžných podmínek dražby, které jste zveřejnili, vyplývá, že chcete T-Mobile, O2 a Vodafone držet zkrátka. Do první fáze aukce se tyto firmy mohou přihlásit jen tehdy, když slíbí, že novou mobilní síť budou provozovat jen pro menší, takzvané virtuální operátory, což pro lídry trhu zjevně není přijatelné. Nebojíte se, že vás pak mohou obvinit z toho, že jim nepřejete?

Tohle jsou zatím jen předběžné principy, které mohou všichni operátoři do tohoto pátku připomínkovat. Navíc i poté bude prostor pro další veřejnou konzultaci, která ukáže, co komu jak vyhovuje.

My primárně chceme, aby se vytvořil prostor pro čtvrtého hráče na trhu. A když se do první fáze nepřihlásí nikdo z velké trojky, tak nebude nový uchazeč v soutěži o mobilní frekvence zprvu vystaven jejich konkurenci. To ale neznamená, že by měli současní operátoři přijít zkrátka. Proto má dražba celkem dvě fáze a tyto společnosti se samozřejmě mohou přihlásit do té následné.

I v té druhé části aukce jim ale kladete podmínky. Třeba tu, že by současní operátoři museli některým nováčkům na trhu na čas pronajímat své mobilní sítě LTE…

Podmínka, o které mluvíte, ale dává smysl. My jsme loni vydražili síť pro pevný 5G internet, kde kmitočty vedle operátorů O2 a Vodafone získaly také firmy Nordic Telecom a Poda. Pokud tyto společnosti budou mít o chystanou mobilní aukci zájem, měly by mít po omezený čas možnost využívat také sítě LTE, aby se díky tomu mohly dostat na celý mobilní trh i trh s pevným internetem a tam mohly dalším firmám konkurovat.

Čili příchod čtvrtého operátora na trh je pro vás klíčový. Co když se ale nakonec vedle T-Mobilu, O2 a Vodafonu do chystané dražby nikdo další nepřihlásí?

Podle vyjádření v tisku už jeden uchazeč zájem o účast v aukci projevil (Nordic Telecom, pozn. red.). Vedle toho budu mít v září schůzku s telekomunikačními investory z Londýna. Navíc chci nejen evropským firmám rozeslat dopisy, které jim podmínky chystané dražby představí.

Pokud v příštím roce v aukci uspěje čtvrtý operátor, na trh vstoupí nejdříve v půlce roku 2020, takže si na další snižování cen dat nejspíš ještě počkáme. Proč se je ale nepovedlo snížit už dříve? Operátoři tvrdí, že na tom nese svůj díl viny i váš úřad. Říkají, že je vybízíte do stavby příliš nákladných mobilních sítí, což se pak negativně odráží na cenách pro spotřebitele.

Na to mohu říct jediné: je to nesmysl. Jedinou cestou je konkurence. Když se konkurence zvýší, operátor nebude přemýšlet, proč nenabídl neomezená data. V momentě, kdy přijde konkurent se zajímavou nabídkou, s níž osloví a přetáhne část zákazníků, tak s tím přijde i druhý. Viděli jsme to při mobilní revoluci 2013, kdy operátoři přišli s neomezeným voláním a SMS.

Problémem přece není kvalita sítí − třeba oproti Polsku máme síť kvalitnější. Proč na ní ale Češi měsíčně spotřebují v průměru jeden gigabyte dat, zatímco u Poláků je průměrná spotřeba až čtyřikrát vyšší? Protože je u nás podvazována spotřeba internetu v mobilu.

Češi a data

Často slýcháme argument, že Češi balíčky dat zcela nespotřebovávají, takže jich více ani nepotřebují. To je ale přece totální nesmysl. Když pojedu po dálnici a začne mi blikat kontrolka, že mi dochází benzin, tak rychle dojedu k nejbližší pumpě, abych si palivo dočerpal, než abych spoléhal na to, že ještě dalších 50 kilometrů možná dojedu. To samé platí o spotřebě mobilních dat.

Když se ale vrátíme ke stavbě mobilních sítí, stát by měl mít přece jen špatné svědomí, protože operátory trápí přehnanou byrokracií.

Ano, v tomhle směru jsou výtky operátorů oprávněné. Stát si ale tento problém uvědomuje. Pravidla pro výstavbu sítí se proto nedávno zjednodušovala. Zároveň vláda schválila plán pro nedotační podporu takových projektů, které počítají s dalšími úpravami stavebního zákona. Výstavba sítí by se tím měla zefektivnit. Na druhou stranu ale vidíme, že nynější stav telekomunikačním firmám nebrání pouštět se do nové výstavby. T-Mobile a Cetin ostatně nedávno v této oblasti oznámily významné investice.

Zmínil jste podporu výstavby mobilních sítí ze strany vlády. Tu ale prosazoval bývalý Sobotkův kabinet, který také tlačil operátory do zlevňování. Jak se podle vás k problémům mobilního trhu staví současná politická reprezentace? Trochu to vypadá, že je téma dat už tolik nezajímá.

Možná se zdá, že to téma opravdu už tolik nezní. Politici se o něj ale zajímají pořád, a to minimálně v rámci obnoveného sněmovního podvýboru pro ICT, telekomunikace a digitální ekonomiku, kde jsem minulý týden vystoupil.

Navíc je třeba dodat, že otázka pravidel na mobilním trhu zůstane i nadále klíčová, což souvisí s nedávným schválením evropského telekomunikačního kodexu. Zásady vyplývající z tohoto dokumentu, který má formu směrnice, bude muset Česko v příštích dvou letech vložit do své legislativy. Pro stát je to příležitost k dalšímu zdokonalení pravidel pro telekomunikace. Politici si přitom ale budou muset dát pozor, aby při jejich projednávání nepodlehli tlaku lobbistů, tak jako k tomu došlo v minulosti už několikrát.

Můžete uvést příklad?

Práci lobbistů jsme viděli třeba při projednávání předchozí novely zákona o elektronických komunikacích v roce 2014. Jejich přičiněním se pravidla na mobilním trhu na tři roky zdeformovala, na čemž tratili spotřebitelé. Takovému ovlivňování ale musí být politici schopni zabránit.

Myslíte si, že problémy mobilního trhu politici chápou?

Myslím si, že se je snaží pochopit. Pamatuji si, jak jsem nastupoval na někdejší ministerstvo informatiky a můj tehdejší šéf mi vyprávěl, jak se přijímal zákon, který liberalizoval tuzemské telekomunikace. Tenkrát se síť státního Českého Telecomu zpřístupňovala dalším operátorům a někteří politici přitom zcela nesmyslně mluvili o zestátnění. Nechápali, co se děje. U dnešních politiků ale vidím, že se v telekomunikačním oboru orientují mnohem lépe. Třeba předseda již zmiňovaného sněmovního podvýboru Martin Jiránek (piráti) má enormní zájem zákonitosti telekomunikací pochopit.

Mluvil jste o nových pravidlech pro operátory vyplývajících z evropského telekomunikačního kodexu.
Zatím je jasné jen to, že se díky práci českých europoslanců zastropují ceny mezinárodního volání v rámci EU. Co další změny, které by se měly projevit v české legislativě?

Tohle je hodně komplexní téma, do kterého bych se zatím nechtěl pouštět. Není to jako seznam přání, která napíšete Ježíškovi. Dovedu si ale představit, že by se ještě usnadnil přechod klientů mezi operátory, čímž by se zvýšil tlak na kvalitu jejich služeb.

Mohlo by to pak fungovat stejně jako u bank. Zákazník by přišel za novým operátorem, řekl mu, že k němu chce přejít, dal mu své číslo a plnou moc, aby přechod od původního operátora vyřídil za něj. Takový krok by podle mě mohl výrazně pomoci ke zlepšení situace na trhu.

Češi a data