Vláda ve středu schválila návrh novely o posuzování vlivů na životní prostředí, která má umožnit postavit důležité dopravní projekty bez opakování posudku EIA. Na twitteru o tom informoval premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

Podle plánů by měli předpis projednat zákonodárci ve zrychleném režimu. Novela má převést vybrané stavby do zvláštního režimu, kdy by stačilo místo dalšího posudku jen stanovisko úřadu.

"Pokračujeme v řešení EIA. Vláda ve středu schválila a posílá do sněmovny novelu zákona o EIA, která odblokuje významné dopravní stavby v ČR," napsal na twitteru Sobotka. Sněmovna by měla podle představ vlády s návrhem vyslovit souhlas už v prvním čtení.

Kabinet na začátku května rozhodl, že zákonem předejde nutnosti nového zpracování posudku u 11 projektů. Před týdnem ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) řekl, že ze seznamu po jednáních s Evropskou komisí vyjme silniční okruh kolem Prahy, který nahradí jiný projekt, zřejmě železniční. Ve středu po jednání vlády Brabec hovořil jen o deseti projektech, které jsou podle něj součástí evropské infrastrukturní sítě.

Pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO) označila vynětí pražského úseku za nešťastné. "Úsek 511 je zásadní částí pražského okruhu, protože spojuje hradeckou a mladoboleslavskou dálnici s dálnicí D1 a jeho výstavba by výrazně pomohlo Spořilovu a okolí," řekla Krnáčová. V současnosti tudy podle ní jezdí tranzitní doprava a obyvatelé se tu "doslova dusí" zplodinami. Stát musí okruh co nejrychleji dokončit, dodala Krnáčová.

Pokud by se zvláštní postup u vybraných staveb podařilo prosadit, rozhodnutí vlády nebo ministerstva o vybraných stavbách by mohlo podle Sobotkova dřívějšího vyjádření padnout na podzim, projekty by pak získaly stavební povolení a po výběrovém řízení na zhotovitele by je bylo možné příští rok začít stavět.

Poslanec TOP 09 Michal Kučera středeční rozhodnutí vlády nepovažuje za důvod k jásání, ale spíše důvod k vyvození personálních změn ve vládě. "Vláda řeší pouze asi desítku staveb, které označuje za prioritní, zbytek se stavět asi nebude. Navíc vše musí ještě schválit Parlament a Evropská komise," uvedl expert opoziční strany na životní prostředí.

Problémy se starými posudky na životní prostředí má v Česku přes 100 dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun. Prioritu mají podle vlády mít například obchvat Prahy u Běchovic, stavba chybějícího úseku dálnice D1 u Přerova, dálniční obchvat Českých Budějovic a stavba D35 u Opatovic nad Labem. U ostatních staveb zřejmě bude nutné proces EIA zopakovat. To může trvat minimálně rok a půl a bude to spojené s náklady na vypracování materiálů k novému posouzení.