Nikdy neříkejte

Já s tím taky nesouhlasím, ale vedení to rozhodlo, tak to musíme udělat.

Manažer samozřejmě může mít různé názory na rozhodnutí firmy a jejího vedení, ale jakmile dojde k tomu, aby ho předal svým lidem, musí dokázat udržet konzistentní podání. Jinak bude jen velmi těžko přesvědčovat svůj tým o smysluplnosti takové práce, když sám deklaruje pochybnosti.

Ctirad Nedbálek, personální ředitel, obchodní řetězec Albert

Myslel jsem si, že máš na víc.

Toto je jednoznačně znevážení schopností podřízeného a manipulativní vyvolání pocitu neschopnosti a absolutního selhání. Správně by měl manažer podřízenému vysvětlit, co přesně od něj očekával a ve které části úkolu se jeho očekávání nenaplnila. Kritika musí být konstruktivní.

Erika Vorlová, personální ředitelka, RWE Česká republika

Jestli se nezlepšíš, na tvoje místo čeká ve frontě dalších dvacet lidí.

Jde o zastrašovací větu, jejíž pomocí se manažer snaží dostat svého podřízeného pod tlak a zahnat jej do kouta. To ale není manažerovou rolí. Naopak, vedoucí by měl být podřízeným oporou, měl by se snažit o jejich rozvoj a pomáhat jim při náročných pracovních situacích.

Pavlína Matoušková, personální manažerka, Skanska Reality

Jsi moc mladý/starý, a proto do toho nemáš co mluvit.

Šéf by nikdy neměl škatulkovat zaměstnance podle věku. Měl by využít rozdíly v myšlení mezi jednotlivými generacemi. Zaměstnávání starších, ale ani mladších lidí nesmí být bariérou a dobrý vedoucí by se na střet generací měl dívat jako na příležitost, nikoliv hrozbu.

Radka Pekelská, ředitelka lidských zdrojů, GE Money Bank

Nařizuji vám, abyste to udělal.

Klasický příklad věty, kterou by manažer nikdy neměl říkat. Podobná vyjádření totiž působí silně autoritativně a neměla by se ve firemní kultuře objevovat. Důvodem je to, že imperativy obecně nepřispívají k budování loajality zaměstnanců k jejich zaměstnavateli.

Vladislav Mazúrek, generální ředitel, Mesit Holding

Raději to udělám sám.

Manažer tím deklaruje nedůvěru ke členům svého týmu. V dlouhodobém horizontu se nakonec při opakovaném postoji tohoto druhu může sám v agendě utopit, což mu zabrání ve výkonu role šéfa a v kvalitním vedení lidí. A to by mělo být prvořadé.

František Lukáš, personální ředitel, Uniqa pojišťovna

Věty, které dobrý manažer nikdy nevyřkne

Nezajímá mě, co si o tom myslíš, prostě to udělej tak, jak jsem ti řekl.

Touto větou manažer devalvuje názor podřízeného, odrazuje jej od vlastní aktivity a iniciativy při plnění úkolu a vyvolává pocit zbytečnosti. Manažer by měl svému podřízenému vždy vysvětlit záměr a důvody, proč by se daná věc měla řešit určeným způsobem.

Erika Vorlová, personální ředitelka, RWE Česká republika

Uvědomte si, že náš tým je jako letadlo a je na vás, kde v tom letadle budete sedět.

Na první pohled dobrá paralela, ze které ale jasně vyplývá, že místa u kniplu jsou už obsazená managementem a že zaměstnancům nezbývá než akceptovat roli pasažérů. Když se pak asociační nálada dobře neuřídí, začnou vznikat často nechtěná pokračování s ironickým, až cynickým nádechem.

Ctirad Nedbálek, personální ředitel, obchodní řetězec Albert

Ty jsi úplně neschopný.

Tuto větu můžeme také vnímat jako selhání role. Nadřízený by totiž nikdy neměl útočit na osobnost podřízeného. Měl by hodnotit výhradně jeho pracovní výkon a dávat mu konstruktivní zpětnou vazbu, která by měla být řečena vždy taktně a hlavně po zralém uvážení.

Pavlína Matoušková, personální manažerka, Skanska Reality

Nemám čas ti všechno vysvětlovat, udělej to, jak říkám. Na inovace není čas.

Je důležité, aby lidé v týmu chápali širší souvislosti své práce, nebáli se otevřeně projevit své názory a přicházeli s novými nápady, i když třeba nejsou vždy úplně realizovatelné. Koneckonců jeden z deseti zdánlivě bláznivých nápadů může být ten, který vás odliší od konkurence a posune společnost.

Radka Pekelská, ředitelka lidských zdrojů, GE Money Bank

Věty, které dobrý manažer nikdy nevyřkne