Bali Padda, viceprezident Lega a provozní ředitel ikonické hračkářské firmy, je v Legu čtrnáctým rokem. Dnes má na starosti všechny výrobní závody skupiny, především pak dohlíží na cesty materiálu od slisování kostičky až po přepravu hotové stavebnice do konkrétní prodejny po celém světě.

Mluví tiše, skromně. Trochu víc se rozjaří při pochvale jeho manžetových knoflíčků. Ty vypadají jako kostka Lega. "To byl můj nápad, dnes je nosí celý top management firmy," chlubí se původem Ind, jehož kancelář sídlí v Londýně, ale který - jak sám říká - 90 procent času stráví na cestách.

"Hlavně Prahu jsem si velmi zamiloval. I moje žena. Chodit jen tak uličkami Starého Města, zastavit se v některé pěkné restauraci nebo baru…," zasnívá se Padda. "Všem známým říkám, jeďte do Prahy," dodává.

Při příležitosti slavnostního otevření třetího bloku balírny Lega v Kladně poskytl de facto druhý muž v hierarchii řízení Lega Hospodářským novinám rozhovor, v němž odkrývá mimo jiné nové regiony, na které firma cílí.

Proč nová hala v Česku? Co v ní bude?

Poslední roky máme úžasné obchodní výsledky. Celá skupina konstantně roste. Trhy, které jsou pro nás klíčové, jako i Evropa, se snažíme obsluhovat z jejich nitra. A pro Evropu je pro nás takovým místem Česko. S výrobní halou v Kladně, distribučním skladem v Jirnách. V nové hale se bude dělat to stejné jako v dosavadních dvou blocích. Jen ve větším, tedy budou se tu balit přivezené kostičky Lega, vyrobené v našich dalších závodech, do konkrétních stavebnic.

Za patnáct let, kdy je Lego v Česku, získal jste nějaký dojem o české mentalitě, o tom, zda jsou zdejší zaměstnanci něčím jiní než jinde?

Máte tu kvalitní technicky vzdělané lidi. Proto když potřebujeme najít inženýra do výroby, nemáme moc problém. V naší výrobě v Kladně máme také velmi nízkou fluktuaci zaměstnanců. Možná se tedy dá také usuzovat, že Češi jsou loajální.

Lego v tržbách i zisku konstantně roste posledních deset let. Bez ohledu na dopady ekonomické krize, oproti celému trhu hraček, který tak dynamicky nerostl. Co za tím je?

Ve stručnosti jsme tak úspěšní proto, že náš produkt kombinuje učení a zábavu. To se líbí dětem, líbí se to rodičům. A děláme to kvalitně.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Přesto vidíte nějaké okolnosti, které tento růst mohou zbrzdit, zastavit?

Samozřejmě se musíte mít na pozoru, ale nic zásadního momentálně nevidím. Klíčové je, že peníze, které umí naše firma vydělat, investujeme zpátky a musíme dál investovat do našich zaměstnanců, aby měli pořád dobré nápady i oproti konkurenci. A taky je hodně investujeme do efektivity výroby.

Máte nějaký konkrétní příklad, jak jste v poslední době zlepšili výrobu?

Například jsme zmenšili velikost krabic. To šetří jednak papír, pak také přepravní prostor. Přestali jsme používat palety. To také znamená nemalou úsporu.

Přitom vzhledem k tomu, jak se svojí výrobou globálně rozpínáte, by se dalo čekat, že náklady nemusejí klesat.

Naše výrobky vyvíjíme zpravidla v sídle firmy, v dánském Billundu, kostičky vyrábíme nejčastěji v mexickém Monterrey, v Česku a Maďarsku je pak balíme. Distribuční centra máme v Česku a ve Spojených státech. Vždy se snažíme být tam, kde cítíme růst příležitostí. Teď je takovým místem Čína a vůbec celá Asie. Stavíme výrobnu v čínské Šanghaji, otevřeli jsme distribuční pobočku v Malajsii. Máte pravdu, že zejména na logistiku to jsou velké vzdálenosti. Proto když jsem říkal, že investujeme do lidí, především modely na co nejúspornější přepravu se zabýváme nejvíc. A co se přímo lidí týče, potřebujeme ty nejlepší logistiky, kteří samozřejmě nemusejí být levní, ale umějí pak zpětně firmě uspořit náklady.

Čínu a Asii tedy vidíte jako nejperspektivnější trhy?

Ano. Momentálně tam nejsme velcí, ale věřím, že brzy budeme. Čína je obrovská výzva. Přemýšlíme také o Brazílii. A jsem si jistý, že za pár let tak jako dnes koukáme na Čínu, budeme koukat na Afriku.

Vaše společnost se chlubí také tím, že za posledních pět let nemusela z trhu stáhnout jediný výrobek. To je asi také něco, co pomáhá kreditu firmy.

Ano, vyrobíme ročně 60 miliard kostiček. A ty jsou v podstatě stejné jako před dvaceti lety. Všechny naše továrny, ať jde o Kladno nebo Monterrey, fungují na stejných pravidlech, postupech. Když vás vezmu do výrobního závodu Lega a zavřete oči, myslím, že nepoznáte, zda jste v Dánsku, v Maďarsku nebo kdekoliv jinde. To k tomu všemu přispívá.

Ve výroční zprávě Lega se uvádí, že s Legem si hraje ročně 85 milionů dětí. Jak jste na takové číslo přišli?

Je to jen odhad. Na základě našich ročních prodejů.

Má Lego nějakou "nebezpečnou" konkurenci?

Víte, u nás ve firmě se na to koukáme tak, že nebojujeme s nějakou jinou firmou podobnou Legu, ale v podstatě s každým soupeříme o čas dětí a peníze rodičů. Takže konkurence je pro nás třeba i Apple.

Lego má velmi silnou firemní kulturu. V Kladně teď například zaměstnancům stavíte sportovní park z vlastních kostiček Lega. Jak byste vaši firemní kulturu definoval?

Zaprvé jsme rodinná firma, majitelem je stále ta stejná rodina, která v roce 1932 firmu založila. Neříkám, že nás manažery majitelé netlačí k růstu tržeb, zisku a dalších účetních ukazatelů. Ale všechny burzovně obchodované firmy rozhodně ve svých strategiích tak pečlivě nedbají na dlouhodobou udržitelnost svého podnikání. Témata, kterých jsme se už dotkli, jako starost o životní prostředí a o zaměstnance, jsou také v DNA Lega. Tím určujícím pro celou firemní kulturu je ovšem to, co vlastně ve výsledku děláme. Výsledkem je radost dětí ze hry s naší stavebnicí.