90. léta svojí nově nabytou svobodou a otevřenými možnostmi přilákala k podnikání řadu odvážlivců. Mezi nimi byli i sotva dvacetiletá Monika Betlachová a její přítel Milan Vetr. Ti si v roce 1994 otevřeli velkoobchod Papera s kancelářskými potřebami v kumbálku na statku u babičky Betlachové. Stavení bylo situováno kus cesty od Svitav, první zákazníci tak museli chodit pro zboží až čtyři kilometry pěšky.

Monika Betlachová (42)

V pouhých 20 letech založila Monika Betlachová se svým přítelem Milanem Vetrem firmu, která se specializuje na kancelářské potřeby. Z babiččina kumbálu, ve kterém začínali podnikat, se postupem času přesunuli do svých prostor a dnes zásobují celou republiku i Slovensko. Sortiment kancelářských potřeb rozšířili i o drogistické zboží, úklidové potřeby a občerstvení. 

Loni překročila jejich společnost Papera hranici obratu 300 milionů korun a zaměstnává přes 180 zaměstnanců. 

Společnost se ale dokázala prosadit a dnes patří mezi přední hráče v oboru. Má více než 180 zaměstnanců, obrat 340 milionů jen za tuzemsko a zásobuje celé Česko i Slovensko. Sortimentem už dávno nejsou jen kancelářské potřeby, ale i drogistické zboží či občerstvení.

"K podnikání nás táhlo hlavně to, že jsme se chtěli postavit na vlastní nohy. Oba dva jsme byli zaměstnaní nejdříve ve stáním sektoru a zjistili jsme, že to pro nás nebude to pravé. Postupně jsme zkoušeli prodej různých produktů, například stavebního spoření, kosmetiky. Prodej kancelářských a školních potřeb nám ale byl nejbližší," vzpomíná Betlachová.  

Mladá dvojice se tak v roce 1994 rozhodla otevřít si velkoobchod s kancelářskými potřebami. "Na začátky našeho podnikání vzpomínáme s úsměvem. Otevřeli jsme 'velkoobchod' v místnosti o velikosti 4x4 metry u mojí babičky na statku. První zákazníci k nám chodili 4 kilometry pěšky ze Svitav. Podmínky pro podnikání nebyly tehdy úplně jednoduché. Na zavedení pevné linky jsme čekali 4 měsíce a první telefonáty jsme vyřizovali od sousedů vzdálených 150 metrů, faxovat jsme chodili na poštu a některé zboží jsme vozili zákazníkům na kole. Nakupovat jsme jezdili půjčenou Škodou 105, které se přehříval motor," usmívá se zakladatelka. 

Problém byl i s financováním. Dvojice začínala úplně bez kapitálu jako sdružení fyzických osob, první provozní úvěr dostali až druhý rok po založení podniku a museli ho splatit do 12 měsíců. Díky němu ale získali konečně dost zdrojů na nákup většího množství zboží, čímž mohli firmu rozeběhnout na vyšší obrátky. 

"Postupem času jsme se rozhodli pro rozšíření sortimentu, což odráželo poptávku našich zákazníků. Obohatili jsme nabídku o drogerii a občerstvení. Rovněž jsme vylepšili dodávky zboží. Od začátku jsme se snažili ušetřit zákazníkovi cestu a dojet za ním, postupně jsme se dopracovali k tomu, že jsme prodávali zboží po prodejnách přímo z auta," popisuje Betlachová.

Obchodní zkušenosti

Firmě se dařilo a okruh jejích zákazníků rostl. Významný zlom přišel v roce 1998, kdy Papera koupila obchodní aktivity společnosti Ligma Direkt s působností ve východních Čechách. "Tím jsme získali šanci rozšířit své prodeje i do regionu Východočeského kraje. Koupí společnosti jsme získali dvě pobočky v Ústí nad Orlicí a v Jičíně a začali tvořit nové týmy obchodních zástupců," nastiňuje majitelka. Do paměti se podnikatelům vryl i rok 1999, tentokrát ale nikoliv v pozitivním duchu. Tehdy totiž ve firmě došlo k odhalení několikamiliónové zpronevěry jednoho ze zaměstnanců. I na tom si ale zakladatelé našli něco kladného - donutilo je to nastavit si lépe pravidla a organizaci ve společnosti, což se jim do budoucna hodilo.

Zbývá vám ještě 50 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se