O metru D mluví pražští politici dlouhé roky. Jenže na projekt chybí peníze a není vůbec jasné, kdy se nová trať z Pankráce do Písnice začne stavět.

Nyní ale radní hlavního města udělali alespoň další z oficiálních kroků, který důležité dopravní spojení po Praze přiblížil. V úterý schválili výstavbu podzemní dráhy. Zároveň projekt zařadili do takzvaného operačního programu doprava, ve kterém chce město získat na výstavbu peníze z evropských fondů.

Trasa metra D povede z Pankráce do Písnice a vyjde na 24,69 miliardy korun. Alespoň podle nynějších odhadů.

A je jasné, že v tuto chvíli na něj v kase hlavního města nejsou peníze. Stavbaři dokončují tunel Blanka a současně také jiný úsek metra - prodloužení "áčka" z Dejvické do Motola. Tyto rozsáhlé stavební akce Prahu stojí mnoho miliard ročně.

Pokud by ale Praha získala příští rok příslib peněz z Evropy, měly by být nové tunely hotové do roku 2022. Nová trasa má měřit přes deset kilometrů a obslouží několik sídlišť v oblasti Krče, Lhotky, Libuše, Nových Dvorů a Písnice. Odlehčit by měla lince C.

Kromě úseku od Pankráce na jih se v budoucnu počítá s trasou mezi náměstím Míru a Pankrácí. Vznikla by tak dopravní varianta k Nuselskému mostu, který bude třeba v budoucnu opravit.

 

Úsek D začne ve stanici Pankrác odbočkou trasy C. Původně se uvažovalo o přestupní stanici, tato varianta by ale výstavbu prodražila o několik miliard. Ve stanici Pankrác se budou střídat vozy tras C a D, ve špičce by jezdily tak, že za dva vlaky trasy C by byla vložena souprava z trasy D.

Večer a o víkendech by se pravidelně střídaly po jedné soupravě z každé trasy.

Výhodou této varianty podle dokumentu je, že lze využít nynějšího vozového parku metra, stejně tak bude možné využít technické a technologické zázemí metra a systém oprav a údržby. Rovněž nebude nutné ihned stavět nové depo v Písnici, protože vozy budou najíždět z trasy C. Roční provozní náklady by byly podle odhadu 337 milionů korun.

Příprava za půl miliardy

Praha chce stavbu přihlásit do operačního programu na roky 2014 až 2020. Město na přípravu trasy vydalo k 31. srpnu celkem 513 milionů korun, pro letošek má uzavřeny smlouvy na práce za 151 milionů.

Projekt metra D má hotovou dokumentaci pro územní řízení. O něm nyní rozhoduje radnice Prahy 4. Loni na začátku listopadu pak získal souhlasné stanovisko v procesu posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Podle odhadů by výstavba mohla začít v roce 2015.

Praha nyní staví také prodloužení metra A z Dejvické do Motola. To by mělo být hotové v roce 2014.