Dokud je železo žhavé, musí se kout. Podle tohoto hesla představila Kooperativa pojišťovna svoji vlastní alternativní nabídku k penzijní reformě (takzvanému II. pilíři), životní pojištění pod názvem Penze s garancí. 

Podle slov Filipa Krále, ředitele Úseku pojištění osob, tak pojišťovna s trojúhelníkovým piktogramem v logu nechce přímo konkurovat druhému pilíři, ale nabídnout alternativu klientům, kterým se reforma prostě nevyplatí. 

Co v letošním roce Kooperativa chystá za produktové novinky?

Připravujeme se na vstup do segmentu doplňkového zdravotního pojištění s vlastním produktem. Bližší detaily však zatím nemohu prozradit.

Aktuálním tématem je však naše varianta zabezpečení na důchod. Jedná se o standardní životní pojištění. Nejsme tedy závislí na politických nejistotách ohledně budoucích úprav parametrů penzijní reformy.

Využíváme možnost garantovat prostřednictvím technické úrokové míry výši zhodnocení financí v daném produktu. Reagujeme tak na výsledky vlastního průzkumu mezi poradci, podle kterého klienti nejčastěji poptávají jistou garanci a nezávislost na politické nejistotě. Tu jim reforma, respektive obecné nastavení důchodového systému, nedává.

Takže chcete konkurovat druhému pilíři?

Obecně českou penzijní reformu, respektive myšlenku nějak reformovat a měnit systém zajišťování se na stáří, chválíme. Je dobré, že se toto téma stále častěji rozebírá a je vnímáno jako problém. Ale je nastavena "výhodně" jen pro část populace. Snažíme se tedy spíše pokrýt zbývající prostor a nabídnout produkt výhodný pro zbytek lidí.

Garantujete 2,4 % ročně, může to být i víc?

Ano. Prostředky jsou úročeny v garantovaném fondu, ke kterému se připisují podíly na zisku. Za uplynulých zhruba pět let jsme neklesli pod úroveň kolem 4 % nominálního zhodnocení. To však není zárukou do budoucna.

Nemáte obavu, že nyní začne na trhu vznikat velké množství "alternativ" k druhému pilíři? Vyzná se v tom klient, respektive poradci?

Nebojíme se toho, že by vzniklo příliš mnoho alternativ. Domníváme se, že demografický problém úbytku aktivních pracujících obyvatel je tak významný, že v podstatě "jakákoliv cesta k cíli je tou správnou". Samozřejmě pokud není nastavena nějak extrémně nevýhodně. Samozřejmě to přináší tlak na poradce a jejich proškolení, jejich co nejširší přehled o vlastnostech produktů...

Podzim byl o prodeji pojištění ženám. Bude jaro o prodeji pojištění mužům?

Kooperativa zaregistrovala koncem loňského podzimu zvýšený zájem žen o sjednávání pojistných smluv i zvyšování pojistného krytí ve stávajících smlouvách. Zhruba o 20 % vyšší než obvykle. Myslím si, že letošní jaro se však neponese v heslu "teď se začne prodávat mužům".

Standardně máme v portfoliu 50 až 55 % mužů, kteří většinou sjednávají vyšší pojistné částky, protože zajišťují větší rizika v rámci svých rodin. Neočekávám dramatickou změnu tohoto podílu mužů v našem portfoliu jen proto, že sazby jsou nějakým způsobem nově jednotné a že máme nastaveno v EU nové prostředí pro prodej pojištění. Nejsme v situaci, kdybychom museli výrazně komunikovat nové sazby vůči mužům, protože ty sazby již platí a platit budou.

Když jste nastavovali nové sazby, kterým směrem jste mířili? Blíže k dřívějším (nižším) cenám žen, nebo mužů?

Řekl bych, že sazby se ještě ustálí mírně výš, než byl dřívější průměr pojištění mužů a žen, avšak ne dramaticky. Nebyli jsme vedeni významnější snahou využít sjednocení sazeb k nějaké akci.

Jaký je z vašeho pohledu největší "neduh" českého trhu? Často se hovoří například o povinném ručení a dumpingových cenách...

Je otázkou, jestli je to neduh. Myslím, že je to ukázka toho, jak velmi silná konkurence může trh dohnat až k nesmyslným sazbám. Povinné ručení je příkladem cenové války, která už vyhnala z Česka jednu významnou pojišťovnu (Direct). Není možné dlouhodobě udržet ceny, za které bychom pak nebyli schopni vyplácet škody. Tento "neduh" bude postupně vytlačován zvyšujícími se sazbami.

Z hlediska životního pojištění je neduhem to, že je nastaven jako dlouhodobý produkt. Pokud je tento produkt jednou za pár let měněn jen z důvodu toho, že konkurence zrovna nabízí o nějaké to procento výhodnější sazbu, tak to prostě nebude fungovat tak, jak má. Smlouvy se "nedožívají" věku, jakého by se dožívat měly.

Co bude letošním hlavním hybatelem, trendem v pojišťovnictví?

Částečně to může být zmíněná úprava sazeb v rámci směrnice Unisex. A pak jednoznačně důchodová reforma. Pojišťovny nespí a nabídku z hlediska životního pojištění určitě připravují.

Tak jako jsme byli loni nuceni aplikovat směrnici Unisex sjednocující sazby pro obě pohlaví, tak nás brzy čeká nový občanský zákoník. Celá legislativa pojišťovnictví se do něj v podstatě překlopí zpět. To ale ovlivní všechny pojišťovny.