Běžný cestující na letišti v pražské Ruzyni by žádnou změnu zaznamenat neměl. Přesto záměr změnit způsob, jak se na Ruzyni odbavují a nakládají letadla ČSA, vyvolává uvnitř společnosti velké vášně. Část zaměstnanců v dceřiné společnosti Czech Airlines Handling (CAH), jichž se změna týká, varuje před možným kolapsem odbavování, a dokonce před ohrožením bezpečnosti letů.

Padesátka lidí sdružených v Odborové organizaci zaměstnanců handlingu je kvůli tomu už od konce září ve stávkové pohotovosti. Vedení CAH i ČSA obavy odmítá s tím, že jde o standardní organizační změnu, která je navíc ve světě běžná a prověřená.

Co na to úřad?

Důvodem sporu je chystané sloučení pracovních funkcí takzvaného ramp controla a nakladače. Zatímco pozice nakladače je spojena i s těžkou fyzickou prací při nakládce a vykládce zavazadel či cargo zásilek, ramp control má například dohled nad správným rozložením nákladu či stavem letadla před odletem. Nově zřízená funkce takzvaného team leadera má práci obou kombinovat.

"To je podle nás zcela nereálné. Je to jako by stavbyvedoucí byl na stavbě zároveň i dělníkem," argumentuje předseda odborů handlingu Petr Rys.

Podle odborářů také z požadavků na pozici team leadera oproti ramp controly vypadla znalost angličtiny, která je pro komunikaci se zahraničními posádkami nezbytná, podobně i veškerá letecká dokumentace je v angličtině. A naopak řada současných ramp controlů, mezi nimiž jsou i ženy, by nevyhověla fyzickým požadavkům na práci nakladače.

Nejzávažněji zní ale argument, který se týká bezpečnosti letů. "Kdyby rozložení nákladu kontroloval nekvalifikovaný člověk, může to být pro bezpečnost letu problém. Pokud je letadlo špatně naložené, špatně vyvážené, může to být nebezpečné. Každá změna se musí hlásit. Piloti podle toho nastavují parametry letu," upozorňují odboráři.

Že to se svými obavami odbory myslejí vážně, dokazuje fakt, že poukaz na ohrožení bezpečnosti je i v oficiálním zápisu z porady CAH. Odboráři podali i podnět na Úřad pro civilní letectví. "Prosíme o prověření postupu, zejména z pohledu bezpečnosti, dodržování zákona o civilním letectví a dalších norem," píší v dopise.

CAH a ČSA naopak zdůrazňují, že jakékoli ohrožení bezpečnosti nepřipadá v úvahu. "Kterákoli varianta odbavení vždy reflektuje jak velmi přísný bezpečnostní program ČSA, tak samozřejmě pravidla platná v leteckém provozu obecně. Všechny postupy a procesy pravidelně procházejí auditem," vysvětluje mluvčí ČSA Hana Hejsková.

Pod jednou střechou

Odboráři sloučení funkcí označují za světový unikát. Podle ČSA to ale není pravda. Podobný systém prý mají i jiné letecké společnosti, jako je British Airways, Lufthansa či Brussels Airlines. "Ani v případě odbavení letadel Českých aerolinií nejde o novinku. Takto jsou naše stroje odbavovány v řadě destinací, mezi nimi v Oslo, Helsinkách, Kodani, Stockholmu nebo třeba v Amsterdamu," zdůrazňuje Hejsková. To však odboráři odmítají s tím, že v zahraničí se funkce jen jinak jmenuje a kvalifikovaní lidé tam "rozhodně neházejí kufry".

"Rozsoudit" spor si netroufají ani odborníci na leteckou dopravu. "Ramp control je na letištích všeobecně známá profese, ale neumím říci, zda je, či není ve světě nějaká handlingová společnost, která by měla podobný systém, jaký se plánuje pro ČSA," podotýká provozovatel odborného serveru Airways.cz Tomáš Hampl.

ČSA plánuje z pozice ramp controla propustit zhruba desítku lidí z padesáti, zbylí se budou moci ve výběrovém řízení ucházet o místo team leadera. To je však méně prestižní a bude i hůře placené. Mezi oběma stranami proto putují ostré dopisy, vedení zástupcům zaměstnanců rozdává důtky, které mohou vyústit až ve výpověď, odbory "na oplátku" vyzvaly prezidenta ČSA a generálního ředitele Letiště Praha Miroslava Dvořáka k odvolání současného managementu CAH.

Nový systém je od 10. října ve zkušebním provozu; na "testování" nové funkce bylo vybráno pět pracovníků nakládky. "Dva z nich už ale řekli, že tohle se rozhodně zvládat nedá, třetí ze společnosti odchází úplně," říká Petr Rys. Podle vedení společnosti, ale zkušební provoz běží podle plánu.

Vedení handlingu si od změny slibuje úsporu zhruba 10 milionů korun ročně, zejména na mzdových výdajích, a také zvýšení konkurenceschopnosti svých služeb. Na nový systém má automaticky přejít odbavování letadel ČSA, ostatní klienti si budou moci při uzavírání smluv vybrat, zda budou vyžadovat speciálního kontrolora, nebo přejdou na nový systém team leaderů.

Hlavním konkurentem CAH je na ruzyňském letišti britská společnost Menzies. Na letišti působí ještě handling Letiště Praha, ten má však od ledna splynout právě s CAH v rámci Českého aeroholdingu, který chce nejpozději do konce roku 2012 spojit pod jedinou střechu osm různých společností nyní spadajících pod ČSA a Letiště Praha. Celou transakci nyní posuzuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Rozhodnutí má vydat v nejbližších dnech.

Robert Břešťan


10 mil. Kč
Tolik by měla Czech Airlines Handling ušetřit změnami v odbavování

Kvůli obavám z toho, co změna v odbavování letadel přinese, se zaměstnanci obrátili i na Úřad pro civilní letectví. Foto: Josef Nosek

Související