Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) se chystá zrušit územní příslušnost osob samostatně výdělečně činných (OSVČ). Dosud živnostníci a podnikatelé musí většinu úkonů vyřizovat podle místa svého trvalého bydliště, a to i tehdy, když reálně bydlí nebo pracují jinde. Termín zavedení změny bude záležet na nutném propojení s dalšími registry veřejné správy, sdělil mluvčí ČSSZ Kamil Vařeka.

"Právě se soustřeďujeme na dokončení centralizace v oblasti aplikací a procesů pro agendy osob samostatně výdělečně činných tak, aby byly vytvořeny předpoklady pro zrušení územního principu," uvedl Vařeka.

Podnikatelům již v minulosti usnadnila práci například možnost podávat každoroční přehled o příjmech a výdajích elektronicky prostřednictvím portálu veřejné správy. Přesto je mnoho úkonů, které musí uskutečnit osobně přímo na příslušné okresní správě sociálního zabezpečení. Některé z dokumentů mohou zaslat na příslušných formulářích také poštou. Jde třeba o informaci o zahájení či ukončení samostatné výdělečné činnosti nebo o datu, od kterého například nemá nárok na výplatu invalidního důchodu či rodičovského příspěvku.

Situace by se v budoucnu měla dostat do podobného stavu, jako například při přihlášení a odhlášení OSVČ u zdravotních pojišťoven, kdy mohou navštívit kteroukoliv pobočku v rámci České republiky.


Zastupitelé svazů sdružujících podnikatele, chystaný krok ČSSZ většinou vítají. "Výhodu spatřujeme zejména v tom, že podnikatel bude moci přijít na jakoukoliv pobočku ČSSZ a zde vyřídit svoje záležitosti," říká mluvčí Hospodářské komory ČR Štefan Weber. Tento krok je podle něj v souladu s programem "Informační systém pro řízení a správu ČSSZ", v rámci kterého vedle rušení místní příslušnosti nastupuje proces digitalizace, centralizace dat, dokumentů a aplikací, které jsou základním předpokladem fungování celého systému.

 

Od kdy? To není jasné

Otázkou ovšem je, zda se podaří podnikatelům zmenšit časovou zátěž v této oblasti ještě letos. ČSSZ se snaží celou věc maximálně urychlit. "Pro zrušení územního principu je ale také důležité napojení na základní registry veřejné správy v rámci programu e-Government, jehož realizaci připravuje ministerstvo vnitra," upřesnil Vařeka.


A právě spuštění základních registrů, tedy registru obyvatel, osob, územní identifikace a registru práv a povinností, může celou záležitost o něco protáhnout. Původně měl být ostrý provoz spuštěn příští rok. "V tuto chvíli by bylo předčasné stanovit časový harmonogram, podle kterého by se mohla ČSSZ na Základní registry napojit, neboť stále nedošlo k ukončení všech výběrových řízení na dodavatele jednotlivých projektů. Takové informace by byly zavádějící i vzhledem k tomu, že systém Základních registrů 'naostro' odstartuje až za více jak dva roky, a to 1. července 2012," říká Jiří Korbel z tiskového oddělení ministerstva vnitra.

 

Živnostníky prý čeká méně papírování

Úmysl ČSSZ není jediným snížením administrativní zátěže, která se pro podnikatele chystají. Poslanecká sněmovna minulý týden schválila návrh zákona, který ruší například povinnost České obchodní inspekce kontrolovat dodržování hygienických předpisů v obchodech a restauracích, protože stejnou pravomoc vykonává již hygienická služba. Pokud novela projde úspěšně celým legislativním procesem až po podpis prezidenta, nebudou muset živnostníci rovněž živnostenskému úřadu oznamovat přerušení své činnosti a budou mít i větší volnost při označování zboží názvem, rozměry nebo vahou.